3.2

Drottningen av Versailles

En dokumentär som följer Siegel-familjen under bygget av det som ska bli USA:s största privata hus, en herrgård inspirerad av slottet i Versailles. Under de följande två åren börjar deras imperium, som drivs av fastighetsbubblan och billiga pengar, att vackla på grund av den ekonomiska krisen. Familjen har svårt att acceptera den nya verkligheten, när de tvingas att omvärdera sin extremt dyra livsstil.

Originaltitel The Queen of Versailles
Regissör Lauren Greenfield
Genre Dokumentär, 2010-tal

yrkeschaufföre
2020-07-10
Jag såg den här när den kom, mitt enda minne från den gången är när de är och handlar leksaker och grejerna inte får plats i en bil, klipp till gubben som säger att hon har lite svårt att anpassa sig till den nya situationen. Filmen hade självklart varit en annan om krisen inte tittat förbi, säkert lika intressant.
Rehn108
2014-08-09
Det här är ännu en dokumentär som inte hade varit alls lika bra om det inte hänt något alldeles oväntat under inspelningen. Men slutresultatet är bra, intressant och fascinerande.
elzplz
2013-08-06
fascinerande och vidrig.
emsir
2013-07-21
Väldigt intressant om finanskrisen och hur den har drabbat USA. Också EXTREMT tursam tajming av Lauren Greenfield som gjorde att dokumentären förmodligen blev ofantligt mycket intressantare än storyn den ursprungligen skulle skildra. Nästan lite väl bra tajming... men det verkar genuint så jag väljer att tro på det. Genom att följa familjen och människorna omkring dem under så många år lyckas Greenfield fånga flera väldigt sköra och berörande ögonblick på film och jag tror att den kommer stanna hos mig ett tag.
Planekonomi
2013-07-21
Snacka om flyt när gjorde denna, hade bara allting gått som planerat hade ingen sett denna, å andra sidan när går saker någonsin som planerat?
Noni
2013-01-18
Obehagligt.
haajen
2013-01-18
En fascinerande, underhållande och lätt obehaglig film som hör till det bättre jag sett gällande den ekonomiska härdsmältan i USA.
claudiomarino
2013-01-17
Läskigt att de knappt kan knyta skorna själva och samtidigt ha politiskt inflytande.
jeremy_jones
2013-01-17
Helt okej och rätt intressant. Det kändes lite ofokuserat ibland bara, och premissen bakom filmen är roligare än utförandet. (3/6)
ViolaIngeborg
2013-01-16
De jag gillade mest i filmen var de filippinska barnflickorna, de kommer från ingenting och drömmer om att kunna resa hem och få bygga ett hus i betong medan familjen Siegel ska bygga USA:s största privata bostadshus!