3.1

The Raven

En ond doktor är besatt av Poes diktning. Han tvingar en förrymd brottsling att kidnappa en kvinna, som doktorn ser som sin "Lenore", samt hennes fästman och hennes far som skall dö i doktorns toryrkammare.

Originaltitel The Raven
Regissör Lew Landers
Manus David Boehm
Genre Skräck, 30-tal
Skådespelare Boris Karloff, Bela Lugosi, Lester Matthews, Irene Ware, Samuel S Hinds, Inez Courtney
Filmnummer 19748

Stan
2016-10-12
Lysande Karloff som en av de mest sympatiska kreationer jag sett
2016-05-02
Första halvan är rätt så anonym, men sedan brakar det loss. Lugosis kontrollpanel, riggade hus och tortyrredskap skänker stor glädje. (7-/15)
Hypostas
2016-01-19
Bela Lugosi briljerar verkligen här. Troligen en av hans bästa filmer. Totalt sett så är den här filmen klart bättre än The Black Cat, eftersom stämningen är mer kuslig.
O´Reilly
2012-01-18
Bela Lugosis bästa helt klart!
sparriskrigarn
2011-11-17
Fantastiskt skådespeleri, enda anledningen att se filmen är för Lugosis skull. Handlingen är slarvig och illa skriven. Visst får man se några häftiga tortyrmaskiner, men mer än så är det inte. Tunn historia.
Grillo
2010-10-23
Lugosi är härligt galen men Karloff är faktiskt ganska tråkig. Förstår inte varför han plötsligt blir Frankensteins monster-aktig efter operationen...
LundstedtJ958
2010-10-14
En mycket positiv överraskning när jag såg den. Däremot så tycker jag nog att The Black Cat är något bättre och om jag inte sett den så hade denna film med största sannolikhet fått ett högre betyg
foppa99
2010-08-26
Lugosi: mmm
Astrojacob
2010-08-22
Lugosis bästa enligt många o visst e han underbart galen, men Dracula e Dracula. Lite b-betonat och halvtöntig intrig men ändå en liten Fyra för hyllningen till Poe o Bela Lugosis tortyrmani, hehe.
Suverän
2010-02-28
Lugosi är som alltid strålande på sitt eget unika vis, men resten av filmen lever inte riktigt upp till hans standard. Men visst är det bra ändå.