2.7

The Red Baron

Den tyske baronen Manfred von Richthofen krossade allt motstånd, flygande i ett rödmålat plan fienden snabbt lärde sig frukta. ?Den röde baronen? såg luftstriderna som en sport där alla medel var tillåtna och regerade krigshimlen 1914-1918. Vem skulle stoppa hans framfart?

Originaltitel Der Rote Baron
Regissör Nikolai Müllerschön
Manus Nikolai Müllerschön
Genre Äventyr, Action, Biografi, Drama, Krig, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Matthias Schweighöfer, Til Schweiger, Lena Headey, Joseph Fiennes, Volker Bruch, Maxim Mehmet, Hanno Koffler, Tino Mewes, Ralph Misske, Axel Prahl, Gitta Schweighöfer, Jan Vlasák, Luise Bähr, Steffen Schroeder, Radek Bruna, Brian Caspe, Karsten Kaie

RustyFilm
2021-05-17
Det här är ju en tysk produktion och en tysk berättelse och tyska skådespelare varför är det då dubbat till engelska (gäller bluray- discen vi kollade, vet inte hur det annars är). Det här med språket stör annars tycker jag att detaljer och miljöer tas bra om hand, det känns påkostat. Vackra scener som ofta stärks med mycket statister och så. Flygscenerna är också coola, även om realismen ibland spricker. Helt enkel en snygg produktion. Handlingen är dock lite sövande och ibland även onödigt rörig.
Podpolkovnik
2015-01-16
Actionpackad och förhållandevis välgjord film om flygaresset von Richthoven som slogs för tyskarna under första världskriget. Tror dock att filmskaparna prackar på von Richthoven lite väl mycket pacifism för att det hela ska bli historiskt trovärdigt.
Florian1978
2013-05-04
Visst, filmen hade vissa små höjdpunkter, t ex flygscenerna. Men annars skildras en orealistisk bild av "Den röde baronen". Att skildra honom som en romantisk krigshjälte återspeglar inte den historiska sanningen särskilt väl. Richthofen hade även väldigt mörka sidor, exempelvis beskrivs han som ganska kallblodig av en del historiker. En märklighet är att Joseph Fiennes fungerar som affischnamn här fastän han bara är med max 10 minuter.
zallaxx
2012-07-30
Sätter en tvåa för att den var sämre än flyboys. Förväntade mig massa luftstrider men fick drama och romantik istället! De skippade strider för att de ska få plats med ännu mer torr story. Det fanns några luftstrider men man fick sällan se så mycket av dem.
martingo89
2011-10-26
Såg den dubbad på engelska vilket lät rätt kasst. Se helst på tyska. Det mest positiva med filmen som jag kan komma på är de snygga kostymerna. Annars så var filmen rätt mycket av en besvikelse.
bytat
2010-12-03
hade varit bättre i modersmål som nån sa.
Kirnajnen
2010-07-25
Väldigt stark och välgjord. Helt korrekt är den inte, men nog trovärdig ändå! Den var bättre andra gången, då förstod jag den bättre!
knudwig
2010-07-13
Förvånansvärt lågt underhållningsvärde.
Zhatan
2010-06-08
Ok film, hade uppskattat om den varit mer historiskt korrekt. Slutet var lite trist.
Antti
2010-06-07
Väldigt bra historia, däremot blev jag aldrig riktigt medryckt i handlingen då man inte riktigt fick fördjupa sig i någon av karaktärerna, bortsett från Richthofen och då storyn stundtals kunde kännas aningen utdragen. Den blev dock aldrig tråkig och vissa scener, särskilt de i luften var fantastiska och att man inte kan komma samtliga karaktärer in på livet i något som väll ändå får kategoriseras som en krigsfilm är helt förståeligt.