1.9

The Relic

Det blev fött av en förbannelse i den sydamerikanska djungeln. Det blev väckt till liv tusentals kilometer därifrån, på ett museum i Chicago. Indianerna kallar det Kogotha. Ett fasansfullt väsen som skapats genom mutation. En blandning mellan människa och rovdjur, med kollosala krafter och en omättlig blodtörst. Nu har det vaknat till liv och ingenting stoppar det från att sprida skräck och våldsam död i museets mörka underjordiska gångar.

Originaltitel The Relic
Regissör Peter Hyams
Manus John Raffo, Rick Jaffa, Amanda Silver, Lincoln Child, Douglas Preston, Amy Holden Jones
Genre Skräck, Thriller, 90-tal
Skådespelare Penelope Ann Miller, Tom Sizemore, Linda Hunt, James Whitmore, Clayton Rohner, Audra Lindley, John Kapelos, Lewis Van Bergen, Constance Towers, Robert Lesser, Francis X McCarthy, Diane Robin, Chi Moui Lo, Thomas Ryan

menschenfeind
2023-12-11
Inte så bra som jag väntat mig av Hyams.
jimmyringo
2021-04-05
Ingen höjdare. Inte särskilt spännande och för lång.
Volkov
2020-06-07
Effekterna håller förvånansvärt bra faktiskt, iaf tills de börjar blanda in eld i slutet.
2019-02-03
Relic minns jag från gamla goda vhs-tiden, och föreställ er då hur denna mörka, luddigt filmade monsterskräckis var att se. Inget ont om storyn då den är standard med klassiska karaktärer såsom den utbrända snuten etc etc. Effekterna är tyvärr till stor del "första generationens cgi" med allt det medför, men med en del praktiska blodigheter. Går att se även idag om man har tålamod med att allt är så förbaskat mörkt.
Xtro
2017-12-18
den här filmen är så trist att jag nästan vill lägga en påse skit i brevlådan hos de recensenter på imdb som säger att den är bra. Och hos den personen som kommenterade på pirate bay att bildkvalitén var bra.
amam
2017-03-07
Sizemore och Penelope Ann gör ju ett hyfsat jobb med sina roller. Annars är det en standardsmallskräckis. Jag hade hoppats på att det skulle vara en monsterfilm med practical effects men det var en blandning på det och taskigt 90-tals CGI. Lite väl mycket CGI faktiskt. Svag tvåa.
2014-12-07
"Alien på museet" har jag läst denna film beskrivas som och det är inte fel. Det visuella är snyggt och underhållande trots att en del sker i lite väl mörk ljussättning men liksom andra monsterfilmer så får man rätt snabbt släppa på logiken som t.ex. förklaringen till monstret. Tom Seizmore är ju som oftast bra. Visas den på TV så ta en titt. 3-
Murvel48
2013-04-11
Tröttsamt med alla dessa scener i dåligt ljus, nervösa ficklampor och ryckig handkamera. Men det får bli en svag tvåa trots allt.
skitbad
2013-02-23
Oemotståndligt dålig! :) Penelope Ann och Sizemore kommer dock undan med hedern i behåll!
2012-02-11
Filmens problem är att den är alldelles för lång..Då man tappar intresset när det kryps i för mycket gångar och kloaker..Coolt dock att Tom Seizmore är med vilket gör att man står ut...2a