2.8

Genre Skräck, 90-tal
Skådespelare Chris Sarandon, Jane Sibbett, Richard Romanus, Laurie Briscoe

Solidus
2019-08-03
Det är sorgligt att det är ont om påkostade filmatiseringar på Lovecrafts historier. DE ÅTERUPPSTÅNDNA har en bra grund, men pga av filmens låga budget känns det mer som en TV-film, än biofilm. Jag läser att det finns en del kritik mot skådespelet, men jag tycker samtliga sköter sig bra, framförallt Chris Sarandon. Även filmens effekter är välgjorda, med tanke på dess låga budget. Godkänd filmatisering av en svårläst bok.
martineden
2019-08-03
Det är tydligt här att man lidit av en limiterad budget. Jag tycker dock att man i grunden har det mest vitala för en lyckad film: ett bra manus och viljan att göra en bra film! Berättelsen följer förvånansvärt troget Lovecrafts förlaga och man ger filmens narrativa motor en "film noir"-känsla som faktiskt känns helt rätt här! Chris Sarandon är underbar i titelrollen och effekterna är faktiskt effektiva och bitvis obehagliga. Scenerna är fint uppbyggda och scenografin är väldigt effektiv, särskilt katakomberna! En riktig juvel för skräckfans!!! Bra!!! 3+
haajen
2016-12-31
Läste nyligen romanen så kanske därför jag blev så positivt överraskad. Följer Lovecraft väldigt väl, trots att det hela utspelar sig i modern tid, och lyckas skapa en helt ok stämning. Det hela är lågbudget med flera brister men jag gillar det ändå och det får bli en svag fyra. Ett måste för Lovecraftfans!
lavemagnus
2016-12-22
En gömd juvel i skräckfilmsmyllan. Finfin atmosfär i den kanske bästa filmatiseringen av en Lovecrafthistoria någonsin.
DrNoz
2014-07-29
Vill verkligen gilla den här filmen, men det går inte. Det finns inga spår av skickligheten Dan O'Bannon visade i Return of the Living Dead, här bjuds i stället på urusel regi och skådespelare som låter mer uttråkade än vad jag själv var. De få effekter som visas är tillfredsställande men de kan inte rädda detta bottennapp.
Screwface
2013-10-20
Perfekt en söndagsförmiddag innan jobbet. Håller med tidigare talare angående skådespeleriet, kunde ha varit bättre men jag har sett sämre.
Xtro
2012-09-04
Stark 1:a tack vare lite schyssta monster och gore allra sist i slutet. Annars funkar den inte och känns ofta plågsamt amatörmässigt filmad.
schramm
2011-11-27
Lite väl seg sak. Ful som fan, sticker i ögonen när man ser det hela, men har man överseende med budgeten och orkar med en dålig början så har man ett slut som är fin-fint. Svag trea, mycket pga jag läst boken..
Ondskapt
2011-08-08
Snygga effekter och stundtals rejält med stämning, men det är för långt och hade kunnat kortats ner en del. Känns väldigt Lovecraftiansk och är relativt trogen den litterära förlagan.
martineden
2011-06-22
Alltså rent manusmässigt måste jag säga att det är en bra adaption av Lovecrafts förlaga. De ändringar som gjorts i filmversionen fungerar bra. Tyvärr är skådisarna ganska usla. Detta hade kunnat bli en riktigt lyckad deckar-noir. Hade varit kul att se Bogart i rollen som detektiven. Lämnar ganska mycket att önska tyvärr, men jag gillar effekterna och visst blir det bitvis spännande. Sådär/Okej. 2.