2.5

The Ritual

En grupp brittiska vänner från universitetstiden återförenas för en resa till den svenska vildmarken. I skogen möter de en hotfull varelse som tycks förfölja dem.

Originaltitel The Ritual
Regissör David Bruckner
Manus Joe Barton
Genre 2010-tal, Skräck
Skådespelare Rafe Spall, Robert James-Collier, Arsher Ali, Sam Troughton, Paul Reid, Jacob James Beswick, Maria Erwolter, Kerri McLean, Francesca Mula, Matthew Needham, Hilary Reeves, Peter Liddell

Hanness
2019-07-21
Kunde blivit nåt, men det här är ju bara löjligt. Så oerhört många brister.
erasercut
2019-06-20
Den får två pga bra stämning. Handlingen hade stoora hål, och skådespelarna lämnade en hel del att önska.
AirikrStrife
2019-03-27
För att det blir natt i norra Sverige på sommaren :P
Sarcadoz
2019-01-17
Tycker den var ok. Gillar miljön och mystiken. Kunde som oftast göras lite bättre på vissa fronter.
Solidus
2019-01-14
Älskar filmens premiss och filmen är väl utförd (även att jag gråter blod över att den inte spelades in i Sverige). Problemet med Netflix-produktioner är att de inte lyckas sätta avtryck hos mig, fastän de har intressant utgångspunkt bra skådespelare m.m. THE RITUAL är inte något undantag. Bra och sevärd skräckproduktion som lägger fokus på det psykologiska skräcken.
PolPut
2019-01-09
Som om folk skulle kunna hålla sig gömda i den svenska skogen. Skatteverket hittar alla! Men det var fin natur (i Rumänien) och sämre har man ju sett.
Ghostface
2018-10-13
Aningen upprepande men bra stämning. Huvudpersonens psykologiska resa hade kunnat slopats så fokus hade kunnat läggas på grundhistorien. Då hade betyget höjts.
lucius
2018-09-09
Brexit, baby.
Tatty
2018-09-03
Fan vad dålig! Så jävla långtråkig!!
live
2018-09-01
Den får en stark trea av mig! Tyckte den skulle vara skitdålig i början. Tyckte det var dålig, platt dialog (och det fortsätter den väl till en viss del vara resterande del av filmen, rätt platta dialoger men också rätt djupt och humoristiskt). Den fångar en! Eller ja mig! Slängdes in i rädslan och det humoristiska i idén om hur skogen & naturen, i kombination med ociviliserade människor och asatro, skulle vara det mest skräckinjagande för några britter på hajk i "Sverige".