2.5

The Ritual

En grupp brittiska vänner från universitetstiden återförenas för en resa till den svenska vildmarken. I skogen möter de en hotfull varelse som tycks förfölja dem.

Originaltitel The Ritual
Regissör David Bruckner
Manus Joe Barton
Genre 2010-tal, Skräck
Skådespelare Rafe Spall, Robert James-Collier, Arsher Ali, Sam Troughton, Paul Reid, Jacob James Beswick, Maria Erwolter, Kerri McLean, Francesca Mula, Matthew Needham, Hilary Reeves, Peter Liddell

Equidem
2020-08-24
Gillar storyn, men huvudkaraktärerna var så himla tråkiga.
mammene
2020-04-25
Först tänkte jag kul att få se lite svensk vildmark, det var det inte, det var rumänsk, lite larvigt. Tänkte väl att det skulle bli en utflykt med komplikationer och hur individer beter sig vid krissituationer och det började lovande. Men det urartade sig rejält och jag funderar varför gör man så, så totalt dåligt. Jag som är något känslig för skräck tyckte ett tag att det var lite otäckt, men när det brakade löst så blev det komiskt. För övrigt rolig kommentar från PolPut att ingen kan gömma sig i svenska skogen, "skatteverket hittar dig alltid" bra titel.
BarryHero
2019-12-16
Tycker de kunde ha gjort ett bättre jobb med att låta oss känna som att karaktärerna verkligen var i Sverige. Varför inte ha en scen i början av filmen som etablerar att de är i ensliga norra Sverige? Effekterna är i alla fall välgjorda. Karaktärerna är sådär, och man lär aldrig riktigt lära känna dem.
Djason
2019-11-24
Inspelad i Rumänien eftersom det var mycket billigare och filmen är billig med. Inget som fastnar direkt utan när filmen är slut är den i stort sett redan glömd.
Hanness
2019-07-21
Kunde blivit nåt, men det här är ju bara löjligt. Så oerhört många brister.
erasercut
2019-06-20
Den får två pga bra stämning. Handlingen hade stoora hål, och skådespelarna lämnade en hel del att önska.
AirikrStrife
2019-03-27
För att det blir natt i norra Sverige på sommaren :P
Sarcadoz
2019-01-17
Tycker den var ok. Gillar miljön och mystiken. Kunde som oftast göras lite bättre på vissa fronter.
Solidus
2019-01-14
Älskar filmens premiss och filmen är väl utförd (även att jag gråter blod över att den inte spelades in i Sverige). Problemet med Netflix-produktioner är att de inte lyckas sätta avtryck hos mig, fastän de har intressant utgångspunkt bra skådespelare m.m. THE RITUAL är inte något undantag. Bra och sevärd skräckproduktion som lägger fokus på det psykologiska skräcken.
PolPut
2019-01-09
Som om folk skulle kunna hålla sig gömda i den svenska skogen. Skatteverket hittar alla! Men det var fin natur (i Rumänien) och sämre har man ju sett.