3.6

The Road to Guantanamo

Hälften drama, hälften dokumentär om de tre brittiska muslimerna som kallas Tipton Three. De hölls fångna på Guantánamo Bay-lägret i två år innan de släpptes utan rättegång.

Originaltitel The Road to Guantánamo
Regissör Michael Winterbottom, Mat Whitecross
Genre Drama, Dokumentär, Krig, 2000-tal
Skådespelare Riz Ahmed, Steven Beckingham, Nancy Crane, Christopher Fosh, Duane Henry, Mark Holden

2016-03-06
Jag är inte helt förtjust i dramadokumentärformatet, men det funkar i alla fall hyfsat. Filmen kunde ha varit såväl starkare som mer dynamisk. Ganska bra film som inte imponerar. (7+/15)
#54
2015-12-04
Dramatiserad dokumentär fungerar sällan såhär bra.
hasse-mate
2015-11-10
Bra film med engagerande story på grund av mixen mellan spelfilm och dokumentärt berättande. Stark trea!
Dele
2014-12-14
Engagerande och intressant från ett viktigt perspektiv.
Werim
2014-07-06
Intressant ämne, men filmen känns inte speciellt välgjord. Det halvdokumentära upplägget känns också mest konstigt. Skulle hellre sett en rakt igenom dokumentär.
Switch
2014-02-27
Så fruktansvärt vinklad och dåligt gjord om ett annars så intressant och aktuellt ämne.
annihilat0r
2013-10-14
"The Road to Guantánamo" är en hårresande verklighetsskildring av hur horribelt det så kallade rättsväsendet ibland ter sig. I denna till hälften dokumentär berättar tre oskyldiga män från England hur de blev tillfångatagna, hur de blev skickade till Kuba och hur de upplevde sina två felaktiga år i fångenskap. Under tiden får vi se en skildring av precis allt de berättar. Filmen är så stark att det var på gränsen till vad jag mäktade med. Jag for – och jag far – så illa av verklighetens slag i ansiktet. En extremt viktig film som verkar för ett medvetandegörande av den råa värld vi faktiskt lever i.
Dutch
2013-10-07
Den här gillade jag.
Bambini
2010-08-12
FarbrorKit: Förstod inte riktigt hur du tänkte. Tortyr av skyldiga är vedervärdigt det med. Har svårt att se att man känner att allt är frid och fröjd i slutet av filmen... Riktigt engagerande fake-dokumentär som inte ger några svar.
LaDecima
2010-07-21