2.4

The Rookie - Nykomlingen

Los Angeles-polisen Nick Pulovski är en nykomlings mardröm. Han är en otålig, cigarrökande och grym polis som varit med länge, sett det mesta och vet hur det går till i den undre världen. Inte blir han mer sympatisk av att han för tillfället är som besatt av att lösa mordet på sin före detta kollega. Hans nya partner, gröngölingen David som precis blivit befordrad från bilstöldsroteln, är hans motsats i allt.

Den omaka duon ger sig ut i Los Angeles undre värld på jakt efter brottslingen Strom och dennes kollega Liesl, en kvinnlig proffsmördare. Jakten blir livsfarlig för en nykomling som David.

Originaltitel The Rookie
Regissör Clint Eastwood
Manus Boaz Yakin, Scott Spiegel
Genre Kriminalare, Action, Komedi, 90-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Charlie Sheen, Sonia Braga, Lara Flynn Boyle, Xander Berkeley, Hal Williams, Raul Julia, Tom Skerritt, Paul Ben-Victor, Tony Plana, David Sherrill, Marco Rodríguez, Pepe Serna

2016-11-06
Urusel.
Solidus
2016-06-29
Clint har regisserat ihop en 121 minuters underhållande och rå actionhistoria. Detta är inte någon av Clints bättre filmer, men den funkar bra som ett tidsdödande medel.
Grillo
2015-06-01
Rätt underhållande om än dum, som väntat. Dock den härliga 80/90-talsstämningen som man hoppades på och en alltid underhållande Raul Julia i skurkrollen. Inget man inte sett förr alltså, men det funkade.
Raimo_1985
2014-11-22
Började ganska bra men sen blev det skitlarvigt och extremt överdrivet, och båda blir totala fascistsnutar, vad hände? Det låter som jag blev upprörd, haha. Det kanske jag blev? Jag trodde det skulle vara lite mer skojsigt, inte så rått. Clintans scener är som väntat bättre än Sheens scener.
2014-11-18
En OK film som blandar action och drama på ett starkt sätt. Sheen och Eastwood är explosiva tillsammans. Det finns vissa klyschor och en hel del våld, visst, men det är full fart ifrån början till slut. En scen är speciell. När Clintan plågas av Sonia Braga när hon "våldtar" honom. Av någon anledning kan jag inte tycka särskilt synd om Clintan.
Gröne_Orm
2014-08-09
Trött och oengagerande pangpang. Mycket pangpang är det, och mycket bilkrascher, men inte så mycket mer.
Ima_Tree
2014-06-10
Haha! Nej fy fan vilken larvig rulle. Den får en tvåa bara för att det är Eastwood.
Djason
2012-11-16
Lite för långa transportsträckor men Clintan är alltid sevärd som hård snut.
ClintanTheKing
2011-12-09
Clintan är stenhård här med. Lite liknande Dirty Harry faktiskt. Sheen är också helt OK. Tar lite tid innan filmen kommer igång på riktigt, men när det väl är igång är det grymt. Clintan höjer filmen till en 4:a.
dudson
2011-09-30
Det här blir riktigt bra att ha clintan som gammal dinosarie veteran med taskigt humör medans mr sheen försöker sitt bästa som nykommling till snutarnas värld vilket blir underhållning på schysst nivå...