3.5

The Royal Tenenbaums

Royal Tenenbaum och hans fru Etheline har tre barn - Chas, Richie och Margot, som tidigt separeras. Chas började redan i tidiga år att köpa fastigheter och verkade nästan ha en övernaturlig begåvning för internationella finanser. Margot skrev pjäsmanus och erhöll ett Bravemant Grant-stipendium på femtiotusen dollar när hon gick i nionde klass. Richie var juniorchampion i tennis och vann U.S. Nationals tre år i rad. Minnet av de briljanta ungdomarna Tenenbaums blev senare utraderat genom två decennier av förräderi och katastrofer. Det mesta som hände ansågs allmänt vara faderns fel. Royal Tenenbaums är historien om en familjs plötsliga och oväntade återförening, en vinter för inte så länge sedan.

Originaltitel The Royal Tenenbaums
Regissör Wes Anderson
Manus Wes Anderson, Owen Wilson
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Gene Hackman, Gwyneth Paltrow, Luke Wilson, Danny Glover, Owen Wilson, Ben Stiller, Anjelica Huston, Seymour Cassel, Bill Murray, Kumar Pallana, Grant Rosenmeyer, Jonah Meyerson, Stephen Lea Sheppard, Alec Baldwin (röst)

dudson
2020-02-29
Förvirrad wacky film som är hel-skum. Sen är tidsandan åxå helt of" Tycker hela skapelsen utstrålar 1978. Men inget sägs om exakt vilket decenium det e,g är... cred till herr Hackman iaf"
KyLLo
2018-09-08
Härlig tidsanda och inramning med bra kostym, snygga färger, häftig rekvisita och skaplig musik. Jag gillar tanken på en underhållande film med dysfunktionella människor, men det här blev inte alls intressant och underhållande. Filmen inleds med att en berättarröst presenterar en hel rad personer i högt tempo. Varför får man inte lära känna personerna själv i sin egen takt? Dessutom kände jag ingenting för dem. De blev bara ytliga och tillgjorda. Som att gå på en maskerad där man inte känner någon och inte är intresserad av det heller. Några bra skådisar, men de kom därför inte till sin rätt. Handlingen var också spretig och ointressant. Det var inte alls min humor heller. Goddag-scenen var okej och bakluckan hade kunnat bli något med bättre fokus, men annars var det svårt att ens se vari poängerna låg. Det kanske var någon långsökt internhumor. Ingen tydlig tråd eller mål. När det kändes som att eftertexterna skulle komma visade det sig vara nästan en halvtimme kvar. Om Wes Anderson bara tar sig an ett välskrivet manus och får bättre hjälp med humorn kan det bli riktigt lyckat.
Zingostar
2018-01-13
En dussinfilm utan en tydlig story. Tycker den är ganska trist och man hänger inte med överhuvudtaget. Får dock en tvåa för ett försök till nytänk som tyvärr ändå faller platt.
svantehak
2017-04-23
Väldigt stark 4!
supermancover
2016-09-22
Herregud, jag vet inte vad jag ska säga mer än att detta förmodligen är den bästa filmen jag sett hittills i mitt liv, vilket säger ganska mycket eftersom jag har haft mina favvofavoriter långt ifrån de andra i typ 10 år. Det fattades ingenting och jag kan inte förmå mig att förstå hur ett mästerverk som detta kan skapas utan att det byggs en religion runt denne som skapade det.
Tobetobbs
2016-08-23
Jag fattar tycke för karaktärerna men saknar dessvärre lite mer story.
Brouhaha
2016-04-13
Tycker i vanliga fall väldigt mycket om Ben Stiller och Owen Wilson, men i den här rullen gör de sina sämsta roller någonsin. Vet inte varför man castar sådana skådespelare i icke-komiska roller? Istället är det Gene Hackman som står för de sparsamma skratt som filmen bjuder på. Se det inte som en komedi, se det istället som ett intetsägande, tråkigt berättat drama. Med riktigt duktiga Gene i huvudrollen.
nilsy00
2016-01-13
Anderson var bättre 15år sen, lite ironiskt att han var bättre ung och gjorde en film om 3 unga "genier" som blir sämre.
Mat1az
2015-05-11
Helt klart min typ av film med min typ av humor. Gillar man Anderson så är det svårt att inte gilla denna. Har för övrigt svårt för Ben Stiller och Owen Wilson, men här håller de en behaglig nivå.
2014-11-05
En film som tar sin tid att komma in i, jag var tvungen att se den 2 ggr för att fatta, men jag skulle dock inte kalla den komedi, mer drama med inslag av härligt svart komedi. Dessutom en klockren Owen Wilson.