2.6

The Sadist

Tre vänner är på väg till ett Dodgers-spel i Los Angeles. Bilen går sönder och de hamnar på en gammal bilskrot där de hålls kvar av en blodtörstig psykopat och hans galna flickvän.

Originaltitel The Sadist
Alternativ titel Profile Of Terror
Regissör James Landis
Manus James Landis
Genre 60-tal, Skräck
Skådespelare Arch Hall Jr, Helen Hovey, Richard Alden, Marilyn Manning, Don Russell

2017-09-22
Man kan kanske kalla detta för proto-terror? En på många sätt intressant rulle med drag av såväl banjofilm som slasher. Stämningen vill aldrig riktigt infinna sig fullt ut, men många scener och sekvenser är klockrena. Dessutom sker saker i en inte helt förutsägbar ordning. Men det som nästan sänker filmen är Arch Hall JR:s mördare som snarare liknar en särskoleelev på dåligt humör än en kallhamrad white trash-psykopat. (7-/15)
dudson
2016-08-21
Så krypande obehaglig film. En av dom mest sadistiska terror filmer jag sett. Går verkligen under huden på en. Och detta är år 1963. Shit dom kunde redan på den tiden. 3+
CinemaniaC
2013-06-20
För lång och mittpartiet som känns segt kunde kortats med cirka tio minuter. Annars ett bra gisslandrama som känns före sin tid med sin inbyggda bleka cynism där absolut ingenting går att förutse, och sista kvarten är lysande spänning. Arch Hall Jr kändes emellanåt komisk såsom skrämmande, en udda och samtidigt fascinerande rolltolkning av psykopaten. Värt att notera för allehanda cineaster är att en viss Vilmos Zsigmond här debuterade i långfilmsformatet; han hade bara fotat två kortfilmer innan, och snyggt är det.
2011-11-28
Jag vet inte hur känd denna är, men kan tänka mig att denna tidiga terrorthriller ansågs kontroversiell när den kom. Osympatisk och synnerligen otrevlig typ i huvudrollen och några offer som inte agerade direkt företagsamt. jag tyckte den här låg klart över genomsnittet om än alldeles för lång. Lite kortare och det hade genast blivit högre betyg.
kungkalas
2010-07-16
Solid och snyggt filmad B-rulle med rätt schyssta skådisinsatser. Kanske lite väl lång bara.
PalRovhal
2007-08-22
Arch Hall Jr. rules!!!!!!
Dele
2007-05-29
Jovars, ett ok. gisslandrama även om den där riktiga nerven inte infinner sig.
Docklands
2006-12-12
Trevlig terror film som sagt, och överspellad vet jag inte om den är, men utragen som tusan,
Andy_B
2005-09-30
en något överspelande Hall i en mycket fint filmad terror-film...ganska tidig i sitt sätt att skildra våld tycker jag...den första explotationsfilmen?
filmmange
2005-08-19
Vädig bra film för att vara så gammal, brukar inte gilla svartvita filmer men dena gillade jag skarpt.