3.4

The Salesman

Emad och Rana tvingas lämna sin bostad då ett renoveringsarbete i en närliggande byggnad äventyrar deras säkerhet. De flyttar in i en tillfällig lägenhet i Teherans centrala delar. En incident knyten till lägenhetens förra ägare kommer dramatiskt att förändra det unga parets liv.

Originaltitel Forushande
Regissör Asghar Farhadi
Manus Asghar Farhadi
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Taraneh Alidoosti, Shahab Hosseini, Babak Karimi, Farid Sajjadi Hosseini, Mina Sadati, Mojtaba Pirzadeh, Emad Emami, Sam Valipour, Mehdi Koushki, Shirin Aghakashi, Maral Bani Adam, Sahra Asadollahe, Ehteram Boroumand

Ful_fisk
2020-02-20
Engagerande och tungt. Saknar dock det lilla extra för att ta den till de högre nivåerna. Sista akten är bäst. Velade mellan trean och fyran, men den nådde aldrig hela vägen fram, så det får räcka med en stark trea. Stabilt av alla inblandade.
92axha10
2019-02-27
Film om elende och förlåtelse. Tunga ämnen som hanteras på ett okej sätt
Albion
2019-02-14
Nja, jag hade förmodigen lite för höga förhoppningar på den här filmen och det är aldrig bra. Inte alls dålig men den biter inte riktigt. Känns också lite väl seg och utdragen periodvis. Betyget blir en ganska alldaglig 3;a
KyLLo
2019-02-05
Jag har också svårt för Farhadis berättarstil. Periodvis oengagerande. Jag kände lite att problemen från A Separation återupprepades. Men det är samtidigt välspelat och en stark upplösning som nog berör de flesta på ett eller annat sätt. Svag trea.
karlmats
2019-01-27
Min fjärde Farhadi och han fortsätter porträttera tredimensionella karaktärer i medelklasshem, något han redan tidigare visat att han bemästrar. Här har vi en ganska ostrukturerad tillställning där många lösa trådar aldrig knyts igen och det påminner nästan mer om en reality show än en film, en iransk Wahlgrens Värld eller vad eländet nu heter. Vi blir inslängda i ett hem, det händer grejer och så tar det slut. Med de här starka karaktärerna och det lite oortodoxa berättandet förstår jag att många blir imponerade. Själv hade jag nog föredragit lite mer struktur och jag får lite svårt att komma in i det här. Den minst tilltalande av hans filmer så här långt, men det är ju en hög lägstanivå ändå helt klart. Den här gången räcker det dock bara till en stark 2a.
StureStenhög
2018-12-09
Farhadi är onekligen väldigt bra på att gräva ner sig i mänskligt beteende och moral, samtidigt som han erbjuder en inblick i en specifik kulturell kontext. Det blir hela tiden begripligt varför karaktärerna beter sig som de gör, och som allra bäst är filmen när allt till slut ställs på sin spets. Man lyckas skickligt visa hur en händelse påverkar de inblandade på olika vis och hur detta skapar nya händelsekedjor. Tyvärr tycker jag dock inte att den händelsen är helt genomarbetad, och det kunde jag inte riktigt släppa. Likaså är karaktärsintroduceringen bristfällig, vilket gjorde att det tog lite tid för mig att helt ta mig in i filmen. Att det här är den svagaste av de tre filmer jag har sett av Farhadi tyder dock på hög lägstanivå
#54
2018-12-02
Ypperligt obehaglig.
JD
2018-03-17
Det finns två sinsemellan besläktade filmmotiv som redan var för sig kan vara djupt obehagliga om de gestaltas med känsla och finess. Det ena är den svage, kuvade mannen som försöker upprätta något slags auktoritet men bara går djupare ned i sin förnedring. Det andra är den förorättade, rättskännande som går för långt och blir en obarmhärtig rättshaverist. Här kombineras båda. Det blir feel bad then even worse och det är mycket skickligt gjort. Men på ett sätt känns det som att filmen precis som huvudpersonen går för långt. Den hade blivit bättre med ett inte fullt så nattsvart slut.
arruba
2018-03-09
Ruggigt välskriven då dess lugna tempo är ett oerhört vinstvinnande drag, där emot är den bitvis lite för tråkig, bra film oavsett.
labi
2018-01-20
Farhadi gör mig aldrig besviken. Lite Haneke-stämning i denna. Mycket bra som vanligt, även om jag håller Nader & Simin samt Det förflutna snäppet högre.