2.8

The Salvation

I 1870-talets Amerika dödar en fredlig nybyggare sin familjs mördare, vilket utlöser vrede hos en ökänd gängledare. När hans medmänniskor i den lilla byn sviker honom tvingas han ta sig an banditerna på egen hand.

Originaltitel The Salvation
Regissör Kristian Levring
Manus Anders Thomas Jensen, Kristian Levring
Genre Drama, Western, 2010-tal
Skådespelare Mads Mikkelsen, Eva Green, Jeffrey Dean Morgan, Mikael Persbrandt, Eric Cantona, Douglas Henshall, Michael Raymond-James, Jonathan Pryce, Alexander Arnold, Nanna Øland Fabricius, Toke Lars Bjarke, Sean Cameron Michael, Vanessa Cooke, Robert Hobbs

mammene
2019-02-24
En modern western, det är kul. Historien har man väl sett förut, men det är väl lite det western går ut på,att historien upprepar sig. Det är bra gjort och det spelas bra, både Mikkelsen och Persbrandt verkar trivas rätt bra i sina roller som om de aldrig gjort något annat. Bovarna får vad de förtjänar, så ska det se ut.
Jamesa
2018-03-20
Klichéartad standardhistoria, dock välgjord med bra miljöer och välspelad, till viss del även av våra skandinaviska vänner.
-kakihara-
2018-03-10
Stabil och helt okej, men inget märkvärdigt eller speciellt minnesvärt heller. Ter sig slätstruken i sammanhanget men ändå sevärd.
Hanness
2017-09-18
Bra modern Western.
setterwall
2017-01-05
Stabil westernrulle. Då den inte erbjuder något nytt i genren och inte är ett av genrens mästerverk så stannar betyget på en trea. Annars häftig hämdhistoria. Mads Mikkelsen gör det riktigt bra! Jeffrey Dean Morgan spelar plattityd och är en av anledningarna till att filmen inte lyfter, dock inte enda. Ett mer levande porträtt av filmens antagonist hade nog ökat nerven i historien.
Afflicter
2016-12-31
En stabil hämndwestern även om den blir lite väl klichéartad ibland. Jeffrey Dean Morgan är ju verkligen avskum i den här filmen, men jag skulle gärna höra mera om hans bakrgrund efttersom någon nämner att han en gång i tiden var en bättre person.
idaho1981
2016-11-04
Riktigt klassisk western med alla typiska element, men underhållande. Dock är det svårt att ta Persbrandt och Mikkelsen helt på allvar som westernhjältar, nästan där, men inte helt och det drar ner helhetsintrycket. Resten känns bra och speciellt Eva Green som gör det grymt bra!
StureStenhög
2016-07-06
Har danskarna börjat göra bra western-filmer nu också? Här har vi helt tydligt att göra med en regissör som älskar sina gamla klassiska western-rullar, och i synnerhet då de av Sergio Leone, och han har skapat enväldigt lyckad kärleksförklaring till dessa. Jag uppskattar alla referenser, jag trivs i miljöerna, och tonen och stämningen sitter precis där de ska. Mads är också bra som western-hjälte, och han backas upp förtjänstfullt av en härligt udda ensemble. Här finns också en del roliga idéer i helt rätt anda längs vägen. Dock blir det förstås svårt för den här filmen att få en egen personlighet eller bli riktigt minnesvärd. Därför stannar betyget vid en stark trea
thebully
2016-05-18
Don_Anun + Boobs = Sant ♥
Don_Anun
2016-01-27
Om du vill utbilda någon i vad som är en grymt stereotypiskt västern och förutsägbarhet, så är det här rullen för dig. Jag var bara glad att få se Mads och Evaboobs; resten var meh