3.2

The Search

Andra Tjetjenienkriget, 1999. En nioårig tjetjensk pojke ser sina föräldrar skjutas. En fransk kvinna som arbetar för EU försöker få sina överordnade att förstå att det är en humanitär katastrof. En ung rysk man tvingas ta värvning i ryska armén.

Originaltitel The Search
Regissör Michel Hazanavicius
Manus Michel Hazanavicius
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Annette Bening, Bérénice Bejo, Nino Kobakhidze, Maksim Jemeljanov, Zukhra Duishvili, Abdul Khalim Mamutsiev, Lela Bagakashvili, Anton Dolgov, Mamuka Matchitidze, Rusudan Pareulidze, Jurij Tsurilo

mammene
2020-11-06
Ett krig som jag inte ens visste om, men det är mycket jag inte vet, men också mycket jag vill veta. Alltid jobbigt att se krigsskildringar och extra jobbigt när man ger sig på civila, fegt kan tyckas. Den lille Hadji hade stor betydelse för berättelsen, han rörde om i hjärteroten och överhuvudtaget bra skildrat från barnens perspektiv. Ryssarna framställs inte i det bästa dager här, men också hur pojkar blir behandlade i armen och vad det gör med dem, stark film.
Rele
2020-10-20
En annorlunda men bra krigsfilm. Rysslands brutala sätt att behandla civila i Tjetjenien och flera andra länder visas här i filmen. Flera duktiga skådespelare och manuset höjer mitt betyg till en fyra.
Albion
2020-03-09
Skildrar en genomrutten konflikt och visst blir man berörd. Men som film är den inte bra. Det spretar och känns väldigt krystad många gånger inte minst i karaktärsbeskrivningarna. Ett gott försök men håller inte riktigt. Betyget blir en 2;a
KyLLo
2018-01-02
För utdragen och känns som en direkt-till-dvd-film.
LacombeLucien
2016-05-20
Lite för mycket ryssfientlighet/propaganda men okej film.