2.3

Tomtetass och jakten på julen

Tomtefar tappar minnet och ett gäng pratande hundar med olika övernaturliga förmågor bestämmer sig för att hjälpa honom, så alla amerikanska barn ska få presenter på julafton.

Originaltitel The Search for Santa Paws
Regissör Robert Vince
Manus Robert Vince, Anna McRoberts
Genre Äventyr, Familjefilm, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Danny Woodburn, Chris Coppola, Bonnie Somerville, Wendi McLendon-Covey, Kaitlyn Maher, Madison Pettis, Richard Riehle, Bill Cobbs, John Ducey, Patrika Darbo, Pete Gardner, Kathryn Kirkpatrick, Jason Connery (röst), Josh Flitter (röst), Richard Kind (röst)

Skapad 2019-12-05 av Stygga-Vargen
Vi har alla våra små traditioner och framåt jul så älskar jag att titta på julfilmer, något som jag enligt tradition alltid börjar med i november och se slutar med efter julhelgen. Så länge ...   Läs mer »

Asmorod
2018-12-13
Är nästan besviken att den inte var sämre.
2016-08-07
Det här är en av mina julfavoriter! Jag tittar alltid på den i december och jag tröttnar aldrig på den! En väldigt fin och mysig julfilm! Härlig berättelse, härliga karaktärer och bra musik. Filmen är både rolig, sorglig och spännande.
StureStenhög
2015-12-28
Nog var det här en Robert Vince-film allt, men en ovanligt svårbedömd sådan. Djuren får ta mindre plats än vanligt, och det kan inte gärna vara positivt. Till största delen är detta dock en ganska harmlös och medioker rulle med vissa härliga inslag. Jag tänker då t.ex. på rastahunden, den smått sanslösa storyn, och den uppstoppade hunden som är lite komisk i sig själv varje gång den dyker upp. Det börjar emellertid bli helt tydligt att det är någonting med julen som tar fram det allra sämsta ur Vince. Denna gång har han laddat upp med ett helt soundtrack med sentimentala julbudskap, och framåt slutet blir man totalt kärleksbombad framför tv:n. Detta i kombination med sjungande ungar är lite mer än vad jag egentligen kan stå ut med, och när eftertexterna började rulla så kändes bottenbetyget väldigt nära tillhands. Men så här i efterhand så har jag alltmer börjat uppskatta alla de dumheter som den här filmen innehöll. Jag väljer därför att ändå ta till mig av Vinces budskap, och sätter en tvåa som må vara av det svagare slaget, men samtidigt är fylld av julig kärlek till denna djupt störda man
karlmats
2015-12-28
Robert Vince kristna ideal börjar stå mig upp i halsen vid det här laget. Hur länge sen var det vi fick se en Vince-rulle utan barnsång och prat om änglar och magiska kristaller och julistappar och allt vad fan det är vi bjuds på här? Är det samme Vince som regisserade den underbara Spymate eller har han bytts ut mot en julistapp? Nåja, den här saliga röran har faktiskt en del ljusglimtar även om tomten ser ut som ett plastikopererat brandoffer och hunden ser lika clueless ut som Lasse Åberg i Sällskapsresan. Jag ställer mig också frågande till vilka målgruppen var till det här, när lillungen kliver in på rullbandet in mot en brinnande ugn för att rädda en uppstoppad hund blir man ju lite fundersam på vilka föräldrar som vill att barnen ska lära sig nåt av det här. Fast allt snack om änglar och skit är nog ännu värre så jag ska inte kritisera en av de få scener som faktiskt fick mig att skratta högt. En ganska svag 2a, hoppas Vince skärper till sig när han kommer bort ifrån jultemat.
CaptainAwesome
2015-12-27
Robert Vince fortsätter sitt korståg för kärnfamiljen, vilket inte är ovanlig, men nu är det rätt extremt då det blandas in svart magi. Om du inte tror tillräckligt hårt på kärleken, kärnfamiljen eller ”The Christmas Spirit” kommer du lämnas utanför och antagligen brinna i källaren. Ja, barnhemmet där de hemlösa fattigbarnen bor har en ”ond” kamin i källaren där syndaren får tillbringa nätterna om de har misskött sig. Kristna budskapet trycks ned i halsen på en med len julsång och svart magi som ger Tomten och djur kristen kraft. Rätt kul att i huvudet på Robert Vince drivs den kapitalistiska maskinen, som julen ändå är, av en stor magisk istapp som har styrkan att ge och ta liv, samt godtar tårar som offergåva. Det var så bananans att man ändå njöt av spektaklet i rätt sällskap.
ASSFACE
2011-12-30
Håller fullständigt med tidigare kommentarer om tomtens utseende. Han ser väldigt obehaglig ut. Dock hade inte en snyggare tomte, gjort filmen bättre. Dålig film, med skitful svensk titel; tomtetass? vad fan är en tomtetass?
Mikka
2011-12-22
Tomten ser mycket riktigt ganska otäck ut, men hundvalpen och barnen är jättehärliga. Helt okej julfilm för de yngre. Jag måste få låna en kommentar här nedanför som jag tyckte var träffande: "Det var sjukt spännande när tomten togs in på sjukhus för utmattning. Med tanke på USAs sjukvård kunde det slutat riktigt illa."
schramm
2011-12-05
OLINN
2010-12-28
asasae
2010-12-24
Nog en söt julfilm, men det är alltid fånigt med djur som talar!!!