3.7

The Secret Life of Words

Hanna är ett mysterium för omgivningen. Hon är en av fabrikens flitigaste arbetare, tar varken ut semester eller sjukdagar, men är helt isolerad från sina arbetskamrater. Till slut får hon order av chefen att ta ut lite semester. Hon tar bussen till kusten där hon redan första kvällen av en händelse får jobb på en oljeplattform där det har varit en stor olycka. Hanna är sjuksköterska och ska ta hand om den svårt skadade Josef. Olyckan har gjort honom tillfälligt blind och han är i desperat behov av att ha någon att prata med.

Originaltitel The Secret Life of Words
Alternativ titel La vida secreta de las palabras
Regissör Isabel Coixet
Manus Isabel Coixet
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Sarah Polley, Tim Robbins, Sverre Anker Ousdal, Javier Cámara, Danny Cunningham, Dean Lennox Kelly, Daniel Mays, Emmanuel Idowu, Eddie Marsan, Steven Mackintosh, Julie Christie, Reg Wilson

Cipramil
2017-10-20
Fantastisk film som berör och väcker.
RustyFilm
2016-12-06
Tror inte det är allt för många som håller med om min höga betygsättning. Det är synd, för det här originella dramat bör ses av många. Varför då? För att det är viktigt och tankeväckande. Regissör Isabel Coixet trollbinder.
emsir
2015-02-21
Jag gillar inte riktigt Tim Robbins eller hans karaktär, men tycker att de övriga karaktärerna och miljön på oljeriggen är intressant. Synd att de inte utvecklade de karaktärerna mer.
Filmguden911
2013-04-28
Riktigt bra å Polley var fantastisk.
Taliah
2012-07-11
Fin grundstory, viktigt budskap osv, men jag kan irritera mig lite på dessa nutidseuropeiska filmer som försöker tala om den ökade globaliseringen genom att bla utspela sig i flera länder och ta upp olika sorters migrationsfrågor. Berättartekniken är ofta så minimalistiskt att det hela resulterar i platta karaktärer och intetsägande intriger.
Myteri
2012-03-18
Stark trea. Väldigt nära en fyra. Gillar hela atmosfären på oljeriggen och stämningen i filmen. Mycket bra skådespelarinsatser i filmen av Sarah Polley och Tim Robbins.

2011-09-19
Mycket nära en femma. Bra soundtrack dessutom.
stenemo
2010-12-07
Ej min typ av film upplever jag, dock såg jag ej klart den, kanske ska ge den en ny chans om 5 år.
#54
2010-11-27