The September Issue

Dokumentär om det kaotiska livet bakom kulisserna när en modetidning ska göras, i detta fallet septembernumret 2007 av Vogue som säljs i 13 miljoner kopior. Filmen följer stressen mellan kontoret, fotograferingar och möten och visar chefredaktören Anne Wintours inflytande på tidningen.

Originaltitel The September Issue
Regissör R J Cutler
Manus R J Cutler
Genre Dokumentär, 2000-tal

Rune2000
2013-01-29
Intressant men väldigt ytlig dokumentär som inte berättar mer än vad den behöver för att komma undan med ett godkänt betyg.
Curls
2012-01-07
Sevärd, knappast underhållande. Ganska blah. Känner kanske att man borde få lite wow-känsla, men blev mest irriterad på hela modeindustrin. Tröttsamt alltså.
elinaw
2011-11-21
Det finns onekligen något där, men det mejslas inte fram med särskilt god fingertoppskänsla. Ibland för övertydligt (partiet om Wintours syskon); ibland för riktningslöst (slutet).
lekke
2010-12-29
Det här var en rätt märklig dokumentär. Jag förstår inte riktigt syftet med den. Man kommer inte in under skinnet på Wintour, denna mystiska kvinna som i filmen gör inget annat än pekar på lite bilder och verkar inkonsekvent i sina åsikter om dem. Det finns nästan inget intressant som filmen vill förmedla. Ingen vinkel ges t.ex. mot det redaktionella utrymmet, utan bara den flashiga ytan i magasinets modebilder.
aqua_perla
2010-12-05
Helt ok, och roligt med en inblick i Vogue, men det fanns inget direkt syfte med filmen som sådan.
mongomoves
2010-10-19
utgå inte från att den handlar om wintour.
Hanna-Kari
2010-08-08
Instämmer i Zippers kommentar, filmens behållning är Grace Coddington. Intressant film i o f men jag har svårt att förstå syftet med den....
Zipper
2010-07-04
Misslyckas med att ge en tredimensionell bild av Anna Wintour, som verkar ha varit målet för produktionen. Filmens verklig stjärna (och Vogues hjärta?) är istället Grace Coddington. Hon är charmerande, bitsk och färgstark medan Wintour är blek och intetsägande.
Arensberg
2010-05-30
ganska lam och feg, men men, ok söndagsunderhållning.
leothar
2010-04-17