2.7

The Shiver of the Vampires

Ett ungt par på smekmånad stannar en natt i ett slott ovetandes om att där huserar ett gäng vampyrer.

Originaltitel Le Frisson des vampires
Alternativ titel Sex and the Vampire, Strange Things Happen at Night, The Terror of the Vampires, Thrill of the Vampires, Vampire Thrills
Regissör Jean Rollin
Manus Jean Rollin
Genre 70-tal, Skräck
Skådespelare Sandra Julien, Jean-Marie Durand, Jacques Robiolles, Michel Delahaye, Marie-Pierre Castel, Kuelan Herce, Nicole Nancel, Dominique

Dele
2016-09-02
Kvinnorna går runt i särkar och visar sig nakna. Karaktärerna är överlag enerverande, och pratar strunt. Logiskt beteende är i det närmaste obefintligt. Och så får vi attackerande böcker. Och ett fint hus. Nej tack och hej!
RichardEk
2013-07-09
Smärtsam att se och tyvärr nästan ofattbart tråkig. Jean Rollin gjorde bättre filmer i slutet på 1970-talet, det här får väl ses som ett träningspass för hans del. Möjligen kan man säga att filmen är komisk, ofrivilligt förvisso men ändå. De två vampyrfarbröderna är exempelvis komiska i sitt utspel, som jag inte vet är överdriven spontanteater eller om de faktiskt ska bete sig som de gör i filmen.
Jocke_eriksson
2012-09-04
Skön gotisk erotisk skräckrulle.

2012-05-03
Bedrövligt och tråkigt, men lite rörande i sina försök till artistiskt skapande.
2012-02-23
Stilren Rollin som bjuder på allt man kan förvänta sig. Fast bäst är när han springer och skjuter i luften. (7+/15)
menschenfeind
2010-03-09
Bästa Rollin jag sett, men som alla hans filmer är den rätt seg. Bra musik!
jingoo
2009-05-22
Stundtals väldigt snygg och stämningsfull men handlingen är för lam för att jag ska bry mig. För många turer fram och tillbaka och runt i slottet. Irriterande hippie-kusiner. Tröttnade ganska fort. Requiem... var bättre.
DanielMott
2008-10-21
Stilsäker och drömsk, helt klart Rollins bästa, men den är trots allt lite för B för att få en fyra.
origC-J
2008-09-24
Ett klart steg framåt från dom väl förvirrade föregångarna. Allting har livit bättre, särskilt manus och skådespel. Surrealismen nedskruvad till förmån för en enklare story. Pluspoäng för musiken och slutscenen. Taliah: det var iaf klart mindre onödiga nakenscener än i föregångaren. Här var det nästan befogat.
Taliah
2008-09-23
Hoppades att den skulle vara mer surrealistiskt än pornografiskt, men det var visst tvärtom.