3.1

The Shock Doctrine

Filmen drar förvånande kopplingar mellan marknadsmetoder och CIAs tortyrmetoder utvecklade under 1950-talet. Den visar hur välkända händelser som utspelats under den nära dåtiden har varit scener för "The Shock Doctrine".

Originaltitel The Shock Doctrine
Regissör Alfonso Cuarón, Jonás Cuarón, Naomi Klein
Manus Naomi Klein, Alfonso Cuarón
Genre 2000-tal, Dokumentär, Animerad, Kortfilm
Skådespelare Naomi Klein (röst)

LacombeLucien
2016-01-22
Bra. Borde visas i SVT.
hestret
2014-11-19
En högst medioker reklamfilm. Både Kleins egen och den auktoritära mannens voiceovers är rätt kassa och musiken känns för manipulativ. Tillsammans med påståenden som är lika icke-subtila som de är tveksamma blir det här rätt dåligt, både som kortis och som reklamfilm. Jättefult typsnitt och boom-bang-kadoom-presentation av key take away-poänger. Fnissade lite. Dock estetiskt snygga grafiska presentationer av tortyren. Men fortfarande 16/100
brygge
2010-02-01
Har läst boken och har därför inget problem att ta till mig budskapet på dessa få minuter. Att grafiken bygger på streetart likt Banksey skadar ju inte!
Mysharry
2009-11-19
Mer en reklamfilm än en film, som många sagt. Men det gör den inte dålig ändå. Blir väldigt sugen på att läsa boken nu.
ceriol
2009-09-04
Oj, här verkar vissa begrepp behöva förklaras en aning. Filmen vore konspirationsteoretisk om den antydde att någon slags nyliberal agenda låg bakom alla dessa kaotiska händelser, inklusive terrorbombningar och naturkatastrofer. Det må stämma i några av fallen (Irak, Chile mm.), men filmen fokuserar faktiskt på något helt annat: de politiska ledarskapens /reaktioner/ på katastroferna. Då borde det snarare vara intressant för Dahlbäck att överbevisa tesen att stora katastrofer alltför ofta följs av nyliberala reformer.
ezeikel
2008-02-08
Men mànniska làr dig skriva!!!!!! Vem fan har lagt in den hàr filmen???
#54
2007-12-29
Oavsett hur vinklat detta är så blir jag sugen på att läsa boken.
TasnuArakun
2007-12-20
Klart att den är kort. Filmen bör väl främst ses som en trailer/reklamfilm till boken med samma namn. Jag blir dock väldigt sugen på att läsa den. Kleins 'No Logo' var ju fantastisk.
dahlbäck
2007-12-19
Billiga konspirationsteorier och illa underbyggda argument... Tur att den inte är längre.
amam
2007-12-05
Inte dålig och ofta intressant men lite väl paranoid för ett högre betyg. Kanske skulle klara sig upp till en fyra om den var mycket längre och mer informationsrik. Som den är nu så försöker den mer manipulera en att hålla med än något annat. Men den har en vettig central ide.