3.1

Belägringen av Jadotville

Irländska soldater på fredsuppdrag i Kongo under det tidiga 1960-talet försvarar tappert sin utpost från en fientlig belägring.

Originaltitel The Siege of Jadotville
Regissör Richie Smyth
Manus Kevin Brodbin
Genre Thriller, Krig, Drama, Action, 2010-tal
Skådespelare Jamie Dornan, Mark Strong, Guillaume Canet, Mikael Persbrandt, Danny Sapani, Michael McElhatton, Jason O'Mara, Sam Keeley, Ronan Raftery, Conor Quinlan, Charlie Kelly, Conor MacNeill, Fionn O'Shea, Mike Noble, Emmanuelle Seigner, Fiona Glascott

Xeno
2020-01-03
Egentligen inget nytt iom denna rulle. Segt intro. Massa pangande och sbagt slut. Sevärd dock.
Qhorinhalfhand
2018-04-19
Ibland kändes manuset lite styltigt på något sätt och vissa saker blir övertydligt. Det filmen lyckas bäst med enligt mig är att få tittaren att leva sig in i frustrationen som finns i filmens main-plot. Stark 3a

2017-08-08
Den här filmen är så tråkig att klockorna stannar.
2017-08-07
Tveksamt om jag har sett så mycket testosteron i någon film som inte varit ren macho-action (typ Arnold). Spännande och effektivt hela vägen, men en klent berättad avslutning gör att fyran ryker. (9+/15)
Supernaut
2017-08-02
Den tar sig lite friheter med historien, men överlag spännande och snygg. Väldigt välspelad trots en del hollywoodklyschor intryckta i onödan.
tvamvarg
2017-07-26
Varje liten detalj i denna film suger verkligen. Bara den som uppskattar så mycket hjärndödhet som möjligt till sitt pang-pang kommer att gilla den.
Starkbröl
2017-07-13
Bra stridsscener, men den lider lite av historiska felaktigheter inklusive klichéartade överdramatiseringar och en politisk story som inte lyfter. Persbrandt sänker som vanligt allt han är med i, huga huga.
Jamesa
2017-04-04
Bra på alla sätt. Intressant skildring och bra krigsscener.
kervisch
2017-01-09
2 av 5. Funkar att se
Hogman
2016-12-03
Kände inte till denna händelse, mkt intressant och en bra filmatisering!