2.6

The Sign of Four

Sherlock Holmes och Dr. Watson försöker finna Great Mogul, världens näst största diamant.

Originaltitel The Sign of Four
Alternativ titel Sir Arthur Conan Doyle's The Sign of Four
Regissör Desmond Davis
Manus Charles Edward Pogue
Genre 80-tal, Mysterium
Skådespelare Ian Richardson, David Healy, Joe Melia, Terence Rigby, Richard Heffer, Clive Merrison, Darren Michael, Michael O'Hagan, Cherie Lunghi

martineden
2016-10-08
[rek. 2] Blev väldigt överraskad över hur bra denna faktiskt är, då jag läst en hel del negativa åsikter om både skådespelare etc. Härlig atmosfär och scenografi och jag tycker att regin är väldigt bra. Richardson är klockren som Holmes och jag tycker att Healy gör en mycket varm och sympatisk Watson. Fina skådespelare i alla roller. Det enda minustecknet är väl egentligen att "mysteriet" liksom avslöjas direkt, istället för att det gradvis får uppdagas genom Holmes undersökning, så som det är i böckerna: ett stort minus! Men för övrigt är denna i klass med de bästa och jag tycker att avvikelserna från Conan Doyle är uppfriskande! Mycket bra!!! 3+/4-
Muskelkungen
2014-01-04
Bra på det hela taget med Richardson som en gemytlig och korrekt Holmes. Tyvärr har manusskribenten spårat ut när det gäller slutet av filmen som innehåller en massa omotiverat spektakel.
MaraJade
2008-01-19
Ian Richardson var bra men filmen var inte vidare engagerande att se på.