3.2

Pentagons sjätte sida

Dokumentär från Vietnamdemonstration utanför Pentagon där hippies försöker få Pentagonbyggnaden att lyftas upp i luften genom fredssånger.

Originaltitel La Sixième face du pentagone
Alternativ titel The Sixth Face of the Pentagon
Regissör Chris Marker, François Reichenbach
Manus Chris Marker
Genre Dokumentär, 60-tal, Kortfilm

fisk0
2021-09-24
Riktigt spännande tidsdokument. Intressant att se situationen dokumenterad såhär mitt i allt, innan någon visste hur det skulle sluta, samtidigt som berättaren gör ett bra jobb med att lägga fram bakgrunden. Absolut inte objektivt, men tycker inte heller att den försöker göra anspråk på det.
goeran
2014-09-16
Chris Markers och François Reichenbachs La Sixième face du pentagone från 1968 är en ganska trist dokumentärfilm om vänsterextremistiska demonstranter och hippies i Washington hösten 1967 som springer omkring med Che Guevara-affischer och kommunistiska fanor. Det är svårt att upptäcka några konstnärliga kvaliteter i detta reportage.
KimEkberg
2013-01-20
ja bra, fin, snygg
Sznax
2013-01-19
Borde varit längre och mer djupgående. Annars en bra och enkel kort dokumentär. Betyg 6.1
Tonti
2013-01-17
En av de bästa skildringar jag sett av den dynamiska tiden i slutet på 60-talet i USA. Väldigt stark närvarokänsla, givande kommentarer och bra ihopklippt.
tokalash
2012-04-14
Intressant tidsdokument. Demonstrationen finns också dokumenterad på Fugs LP "Tenderness Junction".
Arkadin
2004-10-01