3.1

The Sky Crawlers

Filmen baseras på en bokserie av Hiroshi Mori, och följer en grupp unga stridspiloter mitt under brinnande krig i en alternativ historisk verklighet. Piloterna är evigt unga, men slåss i ett krig som startats och styrs av vuxna, och försöker trots detta ta vara på varje dag de ännu lever.

Originaltitel Sukai kurora
Regissör Mamoru Oshii
Manus Chihiro Itou
Genre Drama, Krig, Animerad, Anime, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Yoshiko Sakakibara (röst), Shôsuke Tanihara (röst), Rinko Kikuchi (röst), Ryō Kase (röst), Chiaki Kuriyama (röst)

GinNTonic
2014-01-08
Visst har den ett par bra scener, och flygscenerna är riktigt snygga, men i övrigt är det mest filler-material med apatiska karaktärer som går, röker, åker bil, deppar, går, sover, öppnar dörrar, röker, pratar lite, går igen, röker och så vidare... Hade filmen varit en halvtimme lång har den kanske varit bra, men ändå ganska meningslös.
PebblesBeach
2012-12-11
En mycket vacker film!
fridenpaden
2011-11-18
snark

2011-09-12
Filmen är mycket snygg. Jag tycker om blandningen av fotorealism och en mer avskalad animation. Musiken är underbar. Filmens långsamma tempo är mycket tilltalande. Filmens handling och karaktärer är intressanta. Tyvärr känner jag att det finns en del frågetecken i handlingen och det är en sådan sak som gör att betyget på filmen inte blir högre. Men jag hoppas att en sådan sak ska bli bättre ju fler gånger som man ser om filmen.
Kurosawafan
2011-08-22
menigslös, aningen poetisk, men totalt oengagerande
Gobo
2011-08-19
Quite nice actually!
ses11
2011-06-22
Ptjaaa, samtidigt som den var väldigt snygg och emellanåt riktigt vacker, kändes den väldigt inehållslös. Fin film, men ovanligt...vanlig för att vara Oshii.
Sznax
2011-06-13
En helt fantastiskt vacker film. Oshii lyckas verkligen skapa en helt otrolig känsla i sina långsamma och stilla bilder. Det är verkligen en betraktelse av liv. Filmen tappar dock j längre den drar sig, då filmen historia tar sig lite för mycket åt fel håll. Alldeles för många avslöjanden sker. Betyg 7.1
Jockflake
2010-11-21
En väldigt sorglig berättelse, det långsamma tempot känns helt rätt. Väldigt snygg och vacker film. 4'a.
pufred
2010-09-28
Missa inte efter eftertexten!! Kändes lite existensiell. Gillade tempot, att vardagen kändes nästan slentrian och meningslös för kildren. Musik och cgi är fantastiska, synd att 2D-animeringen drar ner lite.