3.3

The Skywalk Is Gone

En kortfilm om livet i storstaden.

Originaltitel Le pont n'est plus là
Regissör Tsai Ming-liang
Genre Drama, Komedi, Kortfilm, 2000-tal
Skådespelare Lee Kang-sheng, Chen Shiang-chyi

hestret
2014-08-25
Som övergång mellan de två filmerna är den utmärkt, men vet inte riktigt om den når samma höjder om man låter den stå på helt egna ben. Vi ser redan här Tsais fäbless för att skjuta bilder i trappor - mittdelen i Journey to the West - då vi får ett par finfina rutor i trappor. Formalistiskt är det givetvis högklassigt med bilder genom suddigt glas och mitt-i-trafiken-scener som fångar intern förvirring och kaos. Fin liten trudelutt med molnen som långsamt rör sig bort och mot varandra samtidigt som jag gillar mer än de flesta musikalnummer i Wayward. Det blir en svag fyra. 77/100
Fredzon_M
2012-05-02
Jag tror det är här jag fastnar för Tsai på riktigt. Efter denna och Wayward Cloud vill jag ha mer.
goeran
2010-05-20
En ganska ointressant kortfilm.
LefthandLuke
2009-06-09
Tyvärr Ming-liang, autentiska Taipei bilder räcker inte den här gången.
Cumlin
2008-10-27
Vet inte riktigt vad som fick mig att gilla det här med tanke på dessa 20 händelselösa minuter filmen bestod av.
NEJDÅ
2007-12-04
det behövs inte mer än såhär.
niebaotan
2007-06-25
Tilltalande på ett lustigt sätt. Har full förståelse för om folk inte uppskattar det här alstret. Själv vill jag se precis allt av Tsai Ming-liang efter att ha tagit del av Skywalk.
BobGöran
2007-05-29
Jag gillade det här väldigt mycket, men samtidigt vet jag inte om det var det bästa stället att börja med Tsai Ming-liang. Förmodligen det sämsta stället, men det gav i vilket fall mersmak.
thegoodold
2007-03-16
Häftig film. Storstadskritik blandat med övergången för klockförsäljaren till att bli porrskådespelare. En svagare fyra.
danwa
2007-02-15
En borttagen övergång innebär ändrade livsvillkor, i en film som själv bildar en övergång mellan dessa. Det blir så elegant i all sin enkelhet.