3.3

Snön på Kilimanjaro

Michel och Marie-Claire, lyckligt gifta sedan 30 år, får en Afrikasemester i jubileumspresent. Harmonin chockas dock av ett brutalt rån där Michel känner igen en jobbarkompis bland förövarna. Sakerna kompliceras ytterligare av att rånaren har två försummade småbröder att se efter.

Originaltitel Les neiges du Kilimandjaro
Alternativ titel The Snows of Kilimanjaro
Regissör Robert Guédiguian
Manus Robert Guédiguian, Jean-Louis Milesi
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Jean-Pierre Darroussin, Ariane Ascaride, Gérard Meylan, Marilyne Canto, Grégoire Leprince-Ringuet, Anaïs Demoustier, Adrien Jolivet, Karole Rocher, Robinson Stévenin, Julie-Marie Parmentier

Greystalker
2015-01-14
En väldigt annorlunda må bra-film!
Salvation_Mind
2014-06-29
Trevlig, varm o gemytlig i ett litet långsamt tempo. I slutändan helt okej, men inte vad jag hade tänkt mig på gott och ont. En lättsam feelgood film, med ett litet djup men enbart puttrandes.
myslas
2014-06-01
Börjar bra men utvecklar sig till rena tramset. Karaktärerna och handlingen känns inte ett dugg trovärdig. En stor besvikelse.
okidoki
2014-05-22
Sympatisk.
tvamvarg
2014-05-18
Fin, enkel, fransk. Stark trea.
Sir_Lord
2013-07-09
Charmig film som tar lite oväntade svängar. Alla skådespelarna gör fina insatser. Är på gränsen till en 4a. Kan rekommenderas
haajen
2013-07-01
En lågmäld film om två genuina vardagshjältar. Det blir kanske lite för tillrättalagt men karaktärerna är så engagerande och man berörs så pass mycket att eventuella brister bleknar. Fin!
Kajanus
2013-04-08
Vacker och engagerande historia som tar flera oväntade vändningar, allt under ett konstant solsken i Marseille. Jean-Pierre Darroussin är lika bra som alltid och betyget lutar åt det högre. Varma rekommendationer!
Lars1Gunnar
2013-02-23
Strålande skådespel och ett välskrivet manus utan schabloner.
filmmalin
2013-01-31
Totalt ointressant, särskilt i jämförelse med Guédiguians tidigare filmer som alla varit strålande!