3.3

Snön på Kilimanjaro

Michel och Marie-Claire, lyckligt gifta sedan 30 år, får en Afrikasemester i jubileumspresent. Harmonin chockas dock av ett brutalt rån där Michel känner igen en jobbarkompis bland förövarna. Sakerna kompliceras ytterligare av att rånaren har två försummade småbröder att se efter.

Originaltitel Les neiges du Kilimandjaro
Alternativ titel The Snows of Kilimanjaro
Regissör Robert Guédiguian
Manus Robert Guédiguian, Jean-Louis Milesi
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Jean-Pierre Darroussin, Ariane Ascaride, Gérard Meylan, Marilyne Canto, Grégoire Leprince-Ringuet, Anaïs Demoustier, Adrien Jolivet, Karole Rocher, Robinson Stévenin, Julie-Marie Parmentier

Albion
2022-09-17
Snacka om att jag missbedömt denna film efter titeln. Trodde jag hade koll på att det var en engelsktalande film med typ Helen Mirren i huvudrollen på äventyr i Afrika... Istället ramlar man över en film av Robert Guediguian och hans vanliga skådespelarensemble får man väl säga med utmärkte Jean-Pierre Darroussin i ledande roll, och ingen kan väl spela så bedrövad och bedagad som just han. Filmen är en framställning som skapar eftertanke hur man än väljer att ställa sig till problematiken. Dragen blir kanske lite väl stora och yviga men han får gärna till en fin laidback stämning i sina filmer oavsett. Man trivs i karaktärernas sällskap och deras vardagsbekymmer blir levande, känns verkliga. Tyvärr spelas väl inte barnen så bra, och dom känns mest bara inkastade lite på måfå sådär. Slutbetyget får bli en stark 3;a, 3+
2022-09-01
Känns väldigt tydligt var regin vill styra det här. Mycket är bra, skådespelet, miljöerna och det moraliska dilemmat, men det blir lite för övertydligt. Den låga förväntningen går lite väl långt, samtidigt är deras agerande gott, trots att "vissa" kanske inte förtjänar det. Vilken orsak ligger i botten, dåligt samvete eller ren godhet? Någotsånär stark tvåa blir det i alla fall.
Greystalker
2015-01-14
En väldigt annorlunda må bra-film!
Salvation_Mind
2014-06-29
Trevlig, varm o gemytlig i ett litet långsamt tempo. I slutändan helt okej, men inte vad jag hade tänkt mig på gott och ont. En lättsam feelgood film, med ett litet djup men enbart puttrandes.
myslas
2014-06-01
Börjar bra men utvecklar sig till rena tramset. Karaktärerna och handlingen känns inte ett dugg trovärdig. En stor besvikelse.
okidoki
2014-05-22
Sympatisk.
tvamvarg
2014-05-18
Fin, enkel, fransk. Stark trea.
Sir_Lord
2013-07-09
Charmig film som tar lite oväntade svängar. Alla skådespelarna gör fina insatser. Är på gränsen till en 4a. Kan rekommenderas
haajen
2013-07-01
En lågmäld film om två genuina vardagshjältar. Det blir kanske lite för tillrättalagt men karaktärerna är så engagerande och man berörs så pass mycket att eventuella brister bleknar. Fin!
Kajanus
2013-04-08
Vacker och engagerande historia som tar flera oväntade vändningar, allt under ett konstant solsken i Marseille. Jean-Pierre Darroussin är lika bra som alltid och betyget lutar åt det högre. Varma rekommendationer!