2.6

Alpha

Under sin första jakt med stammens främsta jägare såras en man och lämnas för att dö. När han vaknar upp är han själv och allvarligt skadad, och för att överleva måste han navigera den ogästvänliga, oförlåtande vildmarken. En ensam varg, också övergiven av sin flock, blir mannens enda sällskap och allierade i kampen mot oräkneliga faror och odds som starkt talar emot att de ska hinna hem före den livsfarliga vintern anländer.

Originaltitel Alpha
Regissör Albert Hughes
Manus Daniele Sebastian Wiedenhaupt
Genre Drama, Familjefilm, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Kodi Smit-McPhee, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Marcin Kowalczyk, Jens Hultén, Natassia Malthe, Spencer Bogaert, Mercedes de la Zerda, Leonor Varela

StureStenhög
2020-11-19
Det görs inte speciellt många urtidsfilmer, av förklarliga skäl då det medför sina begränsningar i vad man kan göra, åtminstone ifall man vill hålla sig någorlunda seriös. Men därför känns det också lite kul när det väl kommer en sådan här film. Att storyn och dramaturgin är ganska simpla kan jag då ha överseende med, det är bara kul att få befinna sig i den här världen ett tag. Lite väl plastigt kan det kännas emellanåt, men det är ändå landskapet som är filmens behållning. Men de gör även ett bra jobb med att hålla spänningen uppe, och vänskapen som växer fram mellan människa och varg är lite fin. Kul att Jens Hultén dyker upp annars, men han framstår mer som en gangster än en stenåldersmänniska måste jag nog säga. Svag trea
melodys
2020-08-29
Otroligt vackra naturscener. Charmig film.
Qhorinhalfhand
2020-08-22
Man fattar ganska fort vart den här filmen är på väg och jag störde mig på animationerna ibland. Ganska lagom längd för en sån här film, snudd på seg, men blev lite berörd iaf:)) nära trean
mammene
2020-08-22
Glömt bort att skriva om denna film, tror att jag tyckte den var överdriven, men lite fin också
Norpan0
2020-03-20
Suck. Så mycket är fel och dumt i denna film. Blir faktiskt inte ens rörd av naturvyerna.
Norpan0
2020-03-20
vonadel
2020-01-04
Gjorde sig riktigt bra i 4K. Nog just detta faktum som gör att den når upp till en fyra. Snyggt gjord. Höll intresset uppe hela filmen också. 7/10
HerrNenne
2019-11-01
Tycker den är väldigt fin i sin enkelhet. Vackra miljöer och historia. Blir en aning seg mot slutet. Får den svagaste fyran men tror inte jag kommer se den igen.
leif452
2019-07-25
Klart sevärd! Men saknade det där speciella, på slutet som skulle gjort filmen så mycket bättre. Kanske lagt till 20-30 minuter med en avslutning, som man hoppats på. Vilket jag inte kan avslöja utan att gå in på vad filmen handlade om. Fint gjord för övrigt.
Björkman
2019-04-23
Helt okej överlevnadsfilm merparten av tiden, men något tam framåt slutet.