2.9

The Soong Sisters

En episk berättelse baserad på verkliga händelser om de tre systrarna Soong, vilkas öden på olika sätt kom att bli intimt förkippade med Kinas nutida historia från 1912 och framåt, från den siste kejsarens abdikation fram till kommunisternas maktövertagande och bildandet av folkrepubliken Kina 1949. Den äldsta dotter Ah-ling gifte sig med HH Kung, finans- och inrikesminster i republiken Kina. Mellansystern Ching-ling gifte sig med Sun Yat-sen, grundaren av nationalistpartiet Kuomintang. Lillasyster Mei-ling gifte sig med Sun Yat-sens efterträdare Chiang Kai-shek, som efter att nationalisterna blev besegrade av kommunisterna i inbördeskriget flydde till Taiwan.

Originaltitel Song jia huang chao
Regissör Mabel Cheung
Manus Alex Law
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Michelle Yeoh, Vivian Wu, Maggie Cheung, Jiang Wen, Winston Chao, Wu Hsing-kuo, Niu Zhenhua, Elaine Jin

goeran
2014-01-01
Mabel Cheungs The Soong Sisters (Song jia huang chao) från 1997 är en välgjord men extremt förljugen kommunistkinesisk film om de tre berömda systrarna Soong. Den verkliga patrioten av systrarna Soong var May-ling (Madame Kai-shek) och inte Stalins och Maos skyltdocka Ching-ling.
MilkMonkey
2005-04-16
har ni tänkt på att porträttlikhet inte verkar vara så viktigt i kinesiska biopics? Här är der ju bara Chiang Kai-shek och möjligtvis Ah-ling som är sig lika
MilkMonkey
2005-04-16
episk var bara förnamnet . . . tar i så det knakar även när det inte behövs. Läs hellre S. Seagraves "The Soong Dynasty" på samma tema -- en av de mest läsvärda böckerna om kinesisk historia överhuvudtaget.