3.1

The Soul Keeper

Zurich 1904. Den psykotiska, ryska judinnan, Sabina Spielrein anländer till en psykiatrisk institution. Den unge Doktorn Carl G. Jung tar henne under sina vingar, använder nya metoder som skiljer sig helt från de traditionella behandlingsformerna som inte är särskilt humana. Sabina blir frisk och kärar ner sig i Jung. Detta bryter nästan ner den unge psykiatern eftersom Sabina fortfarande har svårt att hantera sina egna känslor.

Originaltitel Prendimi l'anima
Regissör Roberto Faenza
Manus Gianni Arduini, Alessandro Defilippi
Genre 2000-tal, Drama, Romantik, Krig
Skådespelare Jane Alexander, Caroline Ducey, Craig Ferguson, Emilia Fox, Iain Glen

Ola_Schubert
2010-01-22
En mycket intressant film. "Kärsed komplexet" och dess verkningar skildras utmärkt. Tyvärr så innehåller den sista tredjedelen av filmen ett 20 minuter långt ljudmix och bildmix som inte tillför något utan mer stör. Slutet innan eftertexterna berörde mig känslomässigt. Filmen gör att jag blir nyfiken på Sabina Spelrein och hennes arbete. En svag fyra i betyg får det allt bli, trots de onödigt flumiga 20 minuterna.
Izeeye
2006-11-21
Stark tvåa
PeterBeer
2005-08-10
verklighetsbaserad
morla
2005-01-02
Filmen första halva är riktigt bra men tappar något av sin intensitet när handlingen vänder. Det görs oxå en paralellhandling i filmen men som inte fullföljs riktigt och därför inte tillför något.. Förstår inte riktigt varför de gjorde så när de inte fullföljde det.. Men utöver det en fin film som berörde mig!