2.9

The Special Relationship

En dramatisering som undersöker den tidigare brittiska premiärministern Tony Blairs relationer med Bill Clinton och George W. Bush.

Originaltitel The Special Relationship
Regissör Richard Loncraine
Manus Peter Morgan (I)
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Michael Sheen, Dennis Quaid, Helen McCrory, Hope Davis, Chris Wilson, Adam Godley, Demetri Goritsas, Kerry Shale, Mark Bazeley, Stewart Alexander, Lara Pulver, Joe Golby, John Schwab, Robert Roman Ratajczak, Jefferson King

Gigi1943
2012-08-05
Håller med om att Dennis Q här inte här gör sin bästa rollprestation men han är okej och Michael S är ju bara så kanon när han spelar Blair. Jag tycker att denna film var jättebra, inte minst för att jag fick en sammanfattning av de fruktansvärda händelserna under detta fasansfulla krig. Den får en något svag fyra.
Ghostface
2011-08-15
Till en början känns detta ganska ointressant och lite för mycket pjäs över det hela. Filmen intensifieras och när filmen behandlar de båda politikernas utrikespolitik istället för privatliv och skandaler så höjs filmen en eller två nivåer. Michael Sheen gör en stabil roll medans Dennis Quaid känns lite väl spelad och aningen pajasartad som Bill Clinton.
chiabata
2010-09-22
Regissören och manusförfattaren blir ibland lite övertydliga när det gäller att slå in poänger och budskap. Det funkar ibland. Ibland blir det bara meh.
Kajanus
2010-09-21
Peter Morgans trilogi är genomförd och det med en viss bravur. The Special Relationship är den mest konventionella och rätt enkelt berättad, men den avslöjar en del intressanta detaljer och skådespeleriet är som vanligt mer eller mindre fläckfritt.
Bomkia
2010-09-20
Sheen dyker upp som Blair och gör ett stabilt jobb. Quaid funkar överlag men gör väl inget enormt intryck. Det tråkiga här är att historien inte riktigt fungerar som film, det blir lösryckt och episodiskt. Se hellre "The Deal". 3-
Afflicter
2010-09-19
Sheen är sedan länge etablerad som the one and only när det gäller att spela Tony Blair och man kan undra varför inte Hope Davis var första valet till att spela Hillary när hon är så otroligt lik henne. Synd bara att Dennis Quaid inte är så övertygande som Clinton, trots att han sätter accenten ganska bra. Överlag en ganska intetsägande dramatisering.
badpanda1606
2010-07-23