2.3

The Spirit

En historia om en före detta polis som under mystiska omständigheter återvänder från de döda som The Spirit, för att bekämpa ondskan i skydd av skuggan i Central City. Hans ärkefiende The Octopus har en helt annan plan: att jämna The Spirits älskade stad med marken, i sin egen jakt på odödlighet.

Originaltitel The Spirit
Alternativ titel Will Eisner's The Spirit
Regissör Frank Miller (II)
Manus Frank Miller (II)
Genre Komedi, Action, Kriminalare, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Gabriel Macht, Scarlett Johansson, Samuel L Jackson, Eva Mendes, Jaime King, Sarah Paulson, Eric Balfour, Paz Vega, Dan Lauria, Louis Lombardi, Stana Katic, Richard Portnow, Johnny Simmons, Seychelle Gabriel, Frank Miller (II)

päronanton
2018-09-11
Den var inte alls dålig! Den var okej!
Starkbröl
2016-12-31
Jag tittar på tidigare kommentarer och får en stark lust att försvara filmen. Den är inte alls lika usel som det påstås (rekommenderad etta). Det är en ovanlig film, däremot: extremt stiliserad i både estetik och uttryck, och dessutom med ett bitvis ganska lågt tempo. Den är superteatralisk, med medvetet överspel och till och med brytande av fjärde väggen: och samtidigt försöker den ta sina absurditeter på allvar, det är all-in på slapstick med seriositet och maximal impact (60-tals-fordon blandas med attackhelikoptrar). Det är, kort sagt, en serie i filmformat, och det är helt enkelt svårt att översätta serieestetiken och dramatiken från stillbild till rörlig bild utan att det blir pajigt. Fantomen är ett exempel på samma sak. Filmen i sig är väl inte superbra trots detta men samtidigt måste man se till intentioner och genre, och bara utseendet på filmen är ju värt typ en trea. Svag trea dock pga att det ändå inte är en intressant film: det är mer av ett intressant misslyckande.
2014-12-27
Det finns mycket att klaga på här. Först och främst hade jag önskat att man hade gått hela vägen stilmässigt som man gjorde i Sin City. Annars är regi, skådespelare och manus faktiskt en besvikelse. Det är en synd att Scarlett Johansson som är så lätt att vila ögonen på inte är en bättre skådespelerska. Ingen film jag vill se om dock.
Lotso
2014-08-28
I sin helhet var detta rena jävla skiten rakt av. Där var inget som funkade i filmen. Handlingen är alldeles för komplex och bisarr, skådespelarna överspelar och gör dåliga insatser, de visuella effekterna är inte alls så snygga som dem borde vara, regin är bortom denna jord så dålig den är och dialogerna är bara udda, konstiga och inte alls bra. Filmen försöker får hårt att kopiera in på Sin City temat, men misslyckas totalt med det och det är nästan som om Frank Miller inte visste vad som gjorde hans serietidningar och filmen så pass bra. Det suger verkligen att vi fått vänta i 9år på en Sin City uppföljare också fick vi denna tre år senare efter den första Sin City filmen, kunde dem inte bara bytt plats med varandra?
the-godfather
2014-05-24
Som många andra redan har sagt före mig, det är bara en usel kopia( a la sin city). Vissa saker är bra men vissa scener blir bara rent löjliga. Filmen kunde ha gjorts bättre än vad som slutresultatet blev, men men. Men man kan ju inte få allt. Det får bli en tvåa utav fem, går att se men inte för ofta. Usla skådespelare var det också.
RichardEk
2013-07-17
Estetisk och visuell på ett stundtals påhittigt sätt. Jag är till en början negativ, Samuel Jacksons överspel stör mig. Men sedan förstår jag att detta är en parodi, eller i varje fall en film som driver med sin egen genre och då blir jag mer positiv. Tankarna går till både 'City Heat' med Eastwood och Reynolds. Men på ett mer filmiskt plan tillför inte filmen något, ifall man inte tillerkänner allehanda exponeringar av Eva Mendes figur en djupare cinematografisk mening.
holtzen
2013-02-19
Fruktansvärt. Osäkert stilanvändande. osäker film. talking heads.
Harford
2012-09-07
Som Sin City fast mycket, mycket sämre Töntigt.
Zhatan
2012-05-06
Lustigt att det inte är genre komedi eftersom det uppenbarligen inte är en seriös film.
Luciphere
2012-04-09
Seeeeg, "viskande" och tafflig kopia (fotomässigt) av Sin City.