3.1

The Spirit Of '45

Enheten som burit England genom andra världskriget hade vid krigets slut utvecklats till att handla om tron på ett bättre samhälle - ett samhälle där man tar hand om varandra. Ken Loach har gått igenom arkiven och mängder med inspelningar och intervjuer av människor för att slutligen summera tidsandan i denna dokumentär.

Originaltitel The Spirit Of '45
Regissör Ken Loach
Genre Dokumentär, 2010-tal

miss_spears
2019-12-06
Superbra dokumentär! Helt underbart att se som komplement till den borgerliga propagandan som är the crown t.ex.
Oidipussy
2015-08-29
Intressant men mycket vinklad dokumentär.
Raimo_1985
2015-03-09
Sämsta Ken Loach jag sett. Vad fan, det här är en "dokumentär" för de som redan bestämt sig för hur saker. Mer partiskt får man ta att leta efter. Ken Loach och alla medverkande förenklar saker och ting till den milda grad när de propagerar för den enda vägens politik. Blir så trött. Jag tycker annars han gör riktigt bra filmer som visserligen är politiska men de handlar ändå om människor i första taget. Det blev lite tjockt att att se denna film om att det bara finns en lösning på alla problem efter att ha varit och deltagit i demonstration på dagen också. Jag tyckte den här dokumentären var usel.
KimEkberg
2013-11-08
trodde att ken loach hade fått alzeimers och parkinsson och så, men den här filmen visar ändå upp mått av assoiciationsförmåga. fint med arkivbilder och att den är ganska socialistisk i sin ton, minus för att den inte är i 1.33.1

2013-10-08
Behållningen är de personer med verkliga erfarenheter som medverkar i filmen och, som nämnt, de helhjärtade reformer som genomfördes under 40-talet. . Gränsar dock ibland till nationalism och det hela är till stor del onyanserat.
DrT
2013-09-29
Ken Loach har ett budskap och hjärtat på rätta stället men fan vilken medioker regissör han är. Det räcker inte att veva med den politiska klubban, den ska ju helst också träffa någonting. Detta misslyckade propagandastycke får både Goebbles och Thatcher att hånskratta i sina grunda gravar.
SoulSurvivor
2013-09-23
Välgjord, enkel och pedagogisk dokumentär som visar hur allt gick åt h-e. Man lämnas inte med mycket hopp. Filmen beskriver indirekt varför parlamentarisk demokrati inte kommer att leda till ett vettigt samhälle på sikt men vågar samtidigt knappt andas om proletariatets diktatur eller en mer omfattande planekonomi eller något annat mer varaktigt som inte försvinner på ett par val. Kanske för bredast möjliga attraktionskraft. Men det gör samtidigt att den mest inger hopplöshet. Man får väl se en film om Lenin och ryska revolutionen direkt efteråt.
altemark
2013-08-26
En Loachsk frontalattack på nyliberalism, privatiseringshysteri och TINA-tänkande - fast bakvägen. Tyvärr förlorar den i trovärdighet genom att undvika att tala i någon större utsträckning om hur otroligt mycket arbetarklassen fuckats av inte bara New Labour och de konservativa, utan av gamla Labour med. Oavsett så är det uppfriskande att få höra hur vanliga britter upplevde tiden direkt efter kriget - och hur oerhört djärva, innovativa och dynamiska många av reformerna som tvingades igenom faktiskt var. Man förstår verkligen lite av den stora stolthet som de flesta britter har för NHS.