Kom ihåg mig
Glömt lösenord Logga in
Ange din e-postadress så skickas du en länk där du kan återställa ditt lösenord...
Inloggning Skicka
BETYG
3.6
av 5

The Square


Christian är en framgångsrik ledare på ett modernt konstmuseum. Han kör elbil och försöker leva som han lär. Dagarna innan utställningen The Square, ett verk som skall påminna om vårt gemensamma ansvar i det offentliga rummet, ska öppna blir han bestulen på öppen gata, något han varken kan skaka av sig eller låta passera obemärkt. Han påbörjar en jakt på förövaren och försätts i allt mer pressade situationer som får honom att ifrågasätta sin egen moraliska kompass. Samtidigt måste Christian hantera den PR-byrå som museet anlitat för att marknadsföra den kommande utställningen.


Originaltitel The Square
Regissör Ruben Östlund
Manus Ruben Östlund
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Terry Notary, Christopher Læssø, Lise Stephenson Engstrom, Lilianne Mardon, Marina Schiptjenko, Annica Liljeblad, Elijandro Edouard, Daniel Hallberg, Martin Sööder, John Nordling, Maja Gödicke, Nicki Dar
Betygsätt Logga in eller bli medlem för att rösta
Betygsantal 1316
Filmnummer 125532

Recensioner

Skapad 2019-12-04 av steely_dan
Det är säkert många som har haft höga förväntningar på Ruben Östlunds nya långfilm sedan han mottog guldpalmen på filmfestivalen i Cannes tidigare i år. Skulle den föredetta indieregissör...   Läs mer »

Kommentarer

Gorling
2019-08-16
Snyggt filmad och många intressanta scener, dock ett stort minus: Man får följa flera parallella handlingar och man undrar hur allt ska knytas ihop. Men det görs inte. Filmen tar bara slut helt upp-och-ner. Mycket otillfredsställande...
Roswall
2019-06-17
Som vanligt med Östlund finns många intressanta sociala situationer. Många delar av filmen är mästerliga. I mitt tycke blir den lite för lång, och lite för krävande, inte helt olikt en stor konstutställning. Det är starka scener och jag blir lite slutkörd och det blir några trådar för mycket. Med andra ord tror jag att den nedklippt, med några darlings kill:ade hade kunnit blivit en 5:a.
Snah
2019-03-04
Som alltid är Östlunds film oerhört intressant på alla plan. Upplever det som Östlunds fascination för socialpsykologi och gruppdynamik utvecklas för varje kreation och därmed ger han mig ögongodis. :) Till skillnad från tidigare filmer finns här ett visst mått av absurditet, vilket jag tror gör att den appellerar mindre till massorna. Den är också bitvis en smula långsam. Men förstås ett solklart högt betyg.
jcoke88
2019-02-25
Några intressanta scener. Men, snälla Östlund: Detta håller inte. Man kan inte bara sparka vilt omkring sig och samtidigt ge blanka fan i att ge kritiken substans och legitimitet. I detta fall sparkar han bara nedåt, mot något som är avskytt i stora delar av samhället och redan är på utdöende.
Rai
2018-12-21
Ingen favorit precis men funkar att se på...
Starkbröl
2018-11-24
Intressant, hantverksskicklig och omsevärd. Det finns flera tydliga trådar och handlingar men det känns ändå som en episodisk film av någon anledning, kanske är det de tydliga scenförändringarna. Teman om grupptryck, konsensuskultur och kombinationen feghet/hyckleri är ovanliga inom filmen och speciellt ovanliga inom svensk film, där samhällskritiken förutsägbart kommer från annat håll.
KyLLo
2018-11-07
Snygg. Som ofta fångar Östlund sociala beteenden och speciellt när människor bryter mot etiketter eller tappar kontrollen och hamnar utanför sin "comfort zone". Den här gången känns det mer osannolikt än i tidigare filmer. Alltså inte lika pricksäkert eller träffande. Det går inte att säga att om ni gillade någon av hans tidigare filmer så gillar ni den här, för det känns som att han medvetet anpassar tema och fokus till en ny målgrupp för varje film. Turist kändes riktad till par och föräldrar med små barn. Den här känns riktad till förmögna personer med ett starkt kulturintresse. Jag tycker att det är en av Östlunds sämsta filmer. Det kan visserligen bero på att jag inte tillhör målgruppen. Men rent konkret är den osammanhängande. Ofta bygger det på billiga och kränkande skämt som upprepas om och om igen tills jag som tittare får spader, vilket väl är en nyhet i Östlunds filmberättande. Fortsätter han med det lär jag få gå ned i betyg. En stark tvåa eller svag trea.
RustyFilm
2018-10-24
Idérikt, annorlunda och sinnessjukt är nyckelord för beskrivning av den här filmen. Många välutformade karaktärer satiriskt skapade från figurer i vår samtid. Min favorit bland dessa är Anne (Elisabeth Moss) den amerikanska journalisten med en schimpans hemma i lägenheten, här måste väll en blekt Annie Lööv varit förebilden. En annan favorit är den unge pojken (Elijandro Edouard) som härjar i trapphuset. En del godbitar finns även bland alla de pretentiösa konstförståsigpåarna. Det hela är skapat av Ruben Östlund (manus, regi) och det med skarpt sinne för detaljer i vårt nutida samhälle.
Engravadlax
2018-10-20
Träffande satir, från Amnestyvolontären som arbetar med ryggen vänd mot den sovande hemlöse, till det moderna konstetablissemanget som utger sig för att främja avantgardistisk konst, men som egentligen bara handlar om pengar och statuskonsumtion av produkter av i bästa fall tvivelaktigt estetiskt värde. Synd bara att Ruben Östlund själv inte besitter mer än en medelmåttig filmstudents begåvning, om t.ex. Roman Polanski hade gjort (ungefär) samma film är jag tvärsäker på att jag hade legat dubbelvikt på golvet, men istället hade jag svårt att hålla mig vaken. Olegscenen var lite kul, men är i slutändan bara ett exempel på hur spretig handlingen är. Dessutom så är premissen med breven lite för osannolikt korkad för att jag ska kunna köpa det.
V70
2018-10-18
Riktigt rolig men tappar ordentligt den sista timmen. Bäst är scenerna i kontorsmiljöerna. Varför klippte man inte bort gymnastik-köret? Tillförde noll och intet i min värld.