The Stone Roses: Made of Stone

En dokumentär om det engelska rockbandet The Stone Roses.

Originaltitel The Stone Roses: Made of Stone
Regissör Shane Meadows
Manus Shane Meadows
Genre Dokumentär, 2010-tal

RockSnack
2020-02-02
Detta är en film som är främst gjord för fansen. För en utomstående är det lätt att förstå att bandet är stort och älskat, men filmen ger aldrig några tydliga bilder om -varför- just The Stone Roses är det stora bandet från Manchester. Det finns inga utomstående (förutom inbitna fans och Liam Gallagher) som ger sin syn på bandet och inget historiskt perspektiv som förklarar bandets framgångar. Intervjuerna med bandmedlemmarna ger inga fler svar på detta. Musiken får därför bära filmen, och även om den är mycket bra, så räcker det inte när allt annat är så inskränkt.
Raimo_1985
2016-11-20
En fin film om Stone Roses, som jag aldrig ens, mig veterligen, hade hört en enda låt med när jag satte in filmen i dvd-spelaren. En skitfin film om Stone Roses och även deras fans. De verkar vara/varit hur megastora som helst! Jag lyssnar gärna mer på de här bandet. Jag gillade vad jag hörde.
ChristerF
2015-12-13
Naturligtvis underlättar det att man gillar The Stone Roses för att uppskatta den här dokumentären, och om man gör det (vilket jag gör), är det julafton. Regissören Shane Meadows, som även han är ett stort fan av bandet, lyckas med att göra en dokumentär som både är ett kärleksbrev till bandet, men även en fantastisk film om ett band som släppte en skiva för mer än 25 år sedan, och fortfarande är såpass viktiga för människor att de är redo att ge bort såväl bil som hus för en biljett till att se dem live då de tillfälligt återförenats. Och den som påstår sig älska bandet och inte får en klump i halsen när Manis bas inleder "I Wanna Be Adored" och ser publikens reaktion, är inget äkta fan.
tandersten
2015-08-30
Inget bra hantverk, för mig som inte känner till musiken blir det bara som en fan-film.
Kajanus
2015-08-04
Så mycket glädje och en hel del bortglömt. Hade kunnat vara det mästerverk som ändå ligger därinne och puttrar. Shane Meadows följer bandet nära, men skrapar mer på ytan. Jag hade gärna velat se ett par djupdykningar i konflikterna som splittrade bandet. Men "Made of Stone" är fortfarande en av världens bästa låtar och den låten enkom gör att denna film är ett krav för alla som påstår sig gilla musik.
smichael
2015-07-15
För mycket musik, hade varit intressant att se lite mer historik och se lite hur relationerna mellan bandmedlemmarna utvecklades under åren. Hade gärna sett mer utav rättegången och perioden mellan de båda skivorna. Men det märks att den här filmen gjordes av ett stort fan, det är ju i princip en hyllningsdokumentär. Kanske ville Ian och de andra inte ta upp så mycket negativa delar av karriären och relationerna sinsemellan och det var därför de valde just Shane Meadows?
lekke
2015-05-11
Ett band vars första album är klassiskt popmaterial men det är ju tyvärr också allt. Nu, 20 år senare, ser de mest ut som trötta farbröder. Reni var dock lika stabil bakom trummorna som alltid. Vidare vägrar jag tro på att konserterna på något sätt var bra, film går alltid att manipulera.
Rune2000
2015-05-03
Jag älskar bandet men kan inte rekommendera denna dokumentär till andra än de som gillar/känner till bandet. Filmen innehåller för lite information och för mycket hyllning. Dessutom tappar den rejält mot slutet pga av en överdriven intrig (efter spelningen i Holland). Bra film men inte mer.
cristian81
2014-02-12
Hyffsat band, hyffsad dokumentär
myslas
2013-12-31
När The Smiths försvann så var det rätt naturligt att börja lyssna på Stone Roses istället. Det är inget snack om saken att de gjort ett av de bästa debutalbumen någonsin, men sedan bara försvann de. När de väl släppte "The second coming" så var det en stor besvikelse och band som Primal Scream, Oasis, Suede, Blur och Pulp hade tagit över. Ian Brown har förvisso gjort en del bra solomaterial, men aldrig något som varit i närheten av exempelvis "I wanna be adored". Så helt klart såg jag fram emot att se den här dokumentären. Men tyvärr blir det inte så mycket historia utan man behandlar mer deras återförening vilket inte är lika intressant. Men det går ju inte att komma ifrån att låtmaterialet man får höra är briljant.