3.5

The Sun

Efter Hitler och Lenin ger sig Alexandr Sokurov i kast med ytterligare en av historiens mest kända diktatorer, Japans kejsare Hirohito. Sokurov skildrar hans fall från levande gud till besegrad man, samtidigt som öst möter väst i en kulturkrock när Hirohito och hans besegrare, general Douglas MacArthur, ska göra upp. Filmen utspelar sig till stora delar i en bunker under kejsarens palats och visar vad många krigsherrar går igenom.

Originaltitel Solntse
Regissör Aleksandr Sokurov
Manus Jurij Arabov
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Shirô Sano, Kaori Momoi, Issei Ogata, Robert Dawson

Tiptaka
2013-09-20
Fy fasen vilken vacker skildring.
Lillaprinsen
2012-08-22
Liksom Molok är den ett lite intressant och ganska annorlunda subjektivt porträtt vars absoluta främsta tillgång är de drömska interiörerna och övriga tillgångar inte är så värst många.
TheJack
2012-06-15
Gårdagen var tydligen av dag av förhastad betygsättning, för den här filmen förtjänar inte riktigt sin etta. Tragikomiken och kejsarens patetiska gestaltning är för bra för ett lägsta betyg. Hantverksmässigt tycker jag dock att den, för det mesta, är hopplöst klumpig.
foppa99
2011-08-26
hur sanningsenlig är återgivningen av detaljerna? ruskigt intressant i ett raster av kultur-export/assimilering, globalisering, revolutioner, förbrytartribunal, vinnare respektive förlorare. en ganska så udda (positivt) och smått fantastisk filmupplevelse för mig.
Taliah
2010-05-19
Förlöjligande.
wst
2010-03-20
Sokurov har ett bildspråk som fascinerar mig, speciellt drömscenen här är helt fantastiska. Filmen har en tragikomiksk ton och man gör det riktigt bra tillsammans med den tryckande stämningen. Dialogen känns emellanåt krystad vilket drar ned helheten en aning. Om filmen stämmer ur ett historiskt perspektiv är svårt att säga, men som personporträtt fungerar den ypperligt.
arvidsollenby
2010-03-15
gillar den bättre än molok, men den är inte i samma liga som filmerna under hans storhetstid i slutet på 80-talet och början på 90-talet. Men Sokurov säkrar ändå sin 13:e fyra utan större problem.
simonm
2010-02-18
Den här filmen har nästan allt jag uppskattar i en film. Snyggt foto, bra skådespeleri, nyanserade karaktärer, en historisk koppling med mera. Bilden av Hirohito förändras efter i princip varje scen vilken mynnar ut i ett av de bästa personporträtt jag sett på film. Den historiska kopplingen höjer upplevelsen ännu ett snäpp och väckte min nyfikenhet på bland annat kejsartraditionen i Japan och den amerikanska Immigation Act från 1924. Min första Sokurov, gav verkligen mersmak!
hairofthedog
2009-06-19
åh, stackars kejsaren. den fumlighet och tafatthet som genomsyrar de flesta karaktärer i filmen är bitvis väldigt gripande, de tragikomiska effekterna som några redan påpekat. jag vill också kunna berätta för min fru att jag inte längre är en gud!
goeran
2007-11-18
En mycket välgjord och intressant film som ger ett mycket trovärdigt porträtt av kejsar Hirohito. Om filmen är historiskt korrekt i alla delar vill jag låta vara osagt men det känns som om Sokurov verkligen har lyckats fånga människan bakom den officiella fasaden.