2.5

The Taking of Deborah Logan

Mia ska dokumentera Deborah Logans Alzheimers sjukdom med ett filmteam för sin doktorsavhandling, men när symtomen börjar bli konstiga misstänker de något annat.

Originaltitel The Taking
Regissör Adam Robitel
Manus Gavin Heffernan, Adam Robitel
Genre Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Jill Larson, Anne Ramsay, Michelle Ang, Anne Bedian, Ryan Cutrona, Brett Gentile, Jeremy DeCarlos, Tonya Bludsworth, Julianne Taylor, Blythe Barrington-Hughes

Engravadlax
2020-06-08
Ignorera nejsägarna. Jag såg just om den för femte eller sjätte gången. Även om filmen går från att inledningsvis vara så stark att jag vill höja betyget, och avslutar så svagt att jag vill sänka det, så är Jill Larson lika fenomenal filmen igenom. Oscar för bästa skådespelerska 2015 gick till Julianne Moore i Still Alice, men Jill Larsons Alzheimerstolkning är tveklöst överlägsen.
KyLLo
2020-07-31
Sådär. I grunden som Paranormal Activity-filmer, men mer händelserik och spretigare. En annan skillnad är att det är en människa med en sjukdom istället för ett okänt väsen. Det finns definitivt något otäckt i människor som beter sig skumt åt i mörkret. Sen att medvetet få till det på film är en annan sak. Jag tycker inte att den känns det minsta verklig egentligen. Även knepig att försöka hänga med i när bilden rör sig hela tiden, allt händer på samma gång, klippningen är märklig, dialoger flyter ihop och folk pratar i mun på varandra. Å andra sidan behöver man knappast hänga med i allt som händer och sägs.
Hanness
2019-06-23
Helt OK för att vara skräck.
NekkruEvul
2017-10-23
Ni skall lyssna på PeterTheW.
PeterTheW
2021-03-18
Höjer efter att ha sett om. Instämmer i att Jill Larson gör en suverän rolltolkning. Intressant, även om allt inte håller hela vägen.
niebaotan
2016-08-18
Jo men visst är detta ändå ett ganska skapligt tillskott till found footage genren. Inledningsvis stämningsfull och intressant, sedan tillförs de sedvanliga klyschorna mer och mer...och ja...då förloras spänningen som byggts upp så länge. Trots sina brister är jag dock på gott humör och ger den en 3:a i betyg - för visst fan är den bitvis ruskigt trevlig. Jill Larson är fantastisk.
2016-06-20
Intressant upplägg och stämningsfull uppbyggnad, men när allt mynnar ut i intetsägande klyschor så blir det mest ett "Jaha?" av det hela. Helt oläskigt är det inte, men det finns så mycket som både är betydligt läskigare och löjligt mycket bättre. (6/15)
2016-04-17
Stundtals otäck liten rackare där den äldre kvinnan spelar mycket bra. Dokumentärstilen stör inte nämnvärt och hade de gett fasen i att gå all-in mot slutet kunde det lätt landat på en 4:a. Nu blir det slafs och äckel istället som så många gånger förut. Dock sticker en scen ut ordentligt, riktigt creepy.
ekneB
2016-02-21
så många plotholes att en schweizerost hade varit avundsjuk. Det är klamp på metallgolv när dom springer på trägolv, att mamman inte blir inlåst och fastspänd på sjukhus är ett under. Trots dessa, samt en par till, är filmen ändå rätt underhållande även fast jag hade trott och hoppats på nånting mer läskigt. Grottscenen, som sagt, är nog det som ligger kvar längst i minnet. Kan iofs bero på den populära gifen
amam
2015-12-18
Stark tvåa. Nja, mamman är bra som läskig. Ett par bra scener nere i grottan men lite trist att de inte körde starkare på det underliggande konceptet av en skräckis om Alzheimers.