3.3

The Talented Mr. Ripley

Tom Ripley är en ung man som drömmer om ett bekymmersfritt liv i lyx. Han är också en man med många talanger, varav den främsta är att imitera andra personer. Han använder sina talanger till att leva ett bekymmersfritt liv. Men snart förstår han att hans liv i lyx på andras bekostnad går mot ett slut. Vad är han beredd att göra för att behålla det...?

Originaltitel The Talented Mr. Ripley
Alternativ titel The Mysterious Yearning Secretive Sad Lonely Troubled Confused Loving Musical Gifted Intelligent Beautiful Tender Sensitive Haunted Passionate Talented Mr. Ripley
Regissör Anthony Minghella
Manus Anthony Minghella
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Jack Davenport, James Rebhorn, Stefania Rocca, Lisa Eichhorn

Skapad 2019-12-22 av ausa
Hur långt skulle du gå för att få vara en helt annan person än den du faktiskt är? Tom Ripley (Matt Damon) är en fattig ung man med smak för lyx och flärd, men utan både det ena och det and...   Läs mer »

dudson
2021-02-17
Damon gör rollen som falsk smörande fag råtta väldigt trovärdigt. Men det är Jude Law som verkligen snor showen med sitt sprudlande energi skådespel. Men själva storyn kändes allt för otrolig. Måste ändå ge cred till sanslöst vackert filmat i ett solindränkt Italien. + den gudomligt vackra musiken. 2+//
BarryHero
2020-12-21
Hade relativt låga förväntningar på denna film efter att ha haft för mig att den möttes av ganska ljumma recensioner när den kom ut. Jag verkar ha haft fel. Den börjar långsamt och trevande och ganska långt in i familjen förstår man fortfarande inte riktigt vad intrigen kommer att vara. Den har ingen dålig skådespelarensemblé med Law, Blanchett, Seymour Hoffman, och Damon. Damon är svår att inte sympatisera med trots att man inte borde göra det. Fina musikslingor och ett väldigt vackert Italien förhöjer denna ganska långsamma thriller.
fisk0
2020-04-25
Stundtals är den riktigt obehaglig och spännande, men tycker skådespeleriet var ganska uselt med undantag för Gwyneth Paltrow och Jack Davenport. Fina miljöer, men en del märkliga väldigt 90-taliga produktionsval, särskilt med färgfiltrena i inledningen. Lite för seg för sitt eget bästa också, hade gott kunnat vara en halvtimme kortare.
Jompalompier
2020-04-18
Spännande och obehaglig. Fantastiskt vackra miljöer och en fint foto.
Starkbröl
2020-02-13
Obehaglig med mycket nerv. Mycket välspelad.
Muhammed
2019-12-16
Matt Daemon in the beginning of his carreer already good. The intrigue is ordinary with a tiny touch of Hitchcock. Good script. Both Tim and Dick psychopaths, only one is introvert and the other extravert.
andybrando
2019-05-21
Till två tredjedelar en riktigt bra film, men Minghellas fria version av Patricia Highsmiths roman råkar mot slutet på drift. Tilltalande skådespelare och underbara vyer av Italien kompenserar.
TheHorrorfan
2019-03-17
Helt okej för den här typen av film.
Körsbär
2018-08-26
Waow, alltså ja, jag föredrar att inte läsa något om filmen innan jag ser den. O här är jag verkligen glad att jag inte gjorde det. Vilken resa, vilken tokstolle. Jag är underhållen :)
RustyFilm
2016-12-11
Det här är en originell deckarhistoria med strålande scenografi och foto. Historian är kanske lite väl komplicerad men det bjuds många vackra Italienska 50-tals vyer.