3.2

Vår nya fröken

Bratislava 1983. En ny lärare anländer till en mellanstadieskola. Snart har hon byggt upp ett korrupt system där föräldrarna utför yrkesspecifika tjänster i utbyte mot att deras barn garanteras goda skolresultat. De som inte vill eller kan ställa upp på detta system börjar så småningom visa sitt missnöje, och ett extra föräldramöte tillkallas.

Originaltitel Ucitelka
Alternativ titel The Teacher
Regissör Jan Hrebejk
Manus Petr Jarchovský
Genre 2010-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Zuzana Maurery, Zuzana Konecná, Csongor Kassai, Tamara Fischer, Martin Havelka, Éva Bandor, Oliver Oswald, Peter Bebjak, Richard Labuda, Ondrej Malý, Judita Hansman, Ina Gogalova, Monika Certezni, Peter Bartak, Jozef Domonkos

mammene
2021-09-30
"Kamrater" som använder sin makt att "använda" andra kamrater, visar sig här inte vara så kamratligt, tvärtom blir det maktmissbruk. Måste säga att det var en mycket irriterande människa att se. Intressant och därmed också otäckt att beskåda hur en människa kan nästla sig in i andras liv och skapa splittring. säger väl en hel del om detta korrupta samhälle.
goeran
2021-09-10
Jan Hrebejks Vår nya fröken (originaltitel Ucitelka) från 2016 är en riktigt bra och roande skildring av korruptionen i ett kommunistiskt samhälle. Det som utspelas i en liten värld (i en skola i Bratislava på 1980-talet) blir en allegori om livet i det kommunistiska Tjeckoslovakien. Zuzana Mauréry är lysande i rollen som skolläraren, tillika ordföranden i den lokala particellen, som utnyttjar sin ställning för att skaffa sig förmåner. Betyg 4
StureStenhög
2017-10-16
Jag gillar i allmänhet filmer som utspelar sig i det gamla kommunistiska östblocket. Både de gråa miljöerna och den tematik som dessa filmer för med sig faller mig i smaken. Den här levererar också på båda dessa punkter, det är en intressant historia vars verklighetsbakgrund gör den ännu mer relevant. Men tyvärr är det en sådan där film som etablerar sin poäng ganska tidigt, och sedan inte kommer så mycket längre än så. Karaktärerna blir redskap för att berätta en historia snarare än riktiga tredimensionella människor, och inga riktiga insikter i hur det kan ha varit att leva i ett sådant här samhälle erbjuds. Det blir lite för mycket en illustrerad redovisning, förvisso en intressant sådan, men jag kan inte sträcka mig längre än till en stark tvåa