2.2

The Terror

På ett slott vid kusten inträffar kusliga saker. Slottet bebos av en mystisk baron som sörjer sin hustrus död...

Originaltitel The Terror
Alternativ titel The Castle of Terror, Lady of the Shadows, The Haunting
Regissör Roger Corman
Manus Leo Gordon, Jack Hill, Roger Corman
Genre Drama, Thriller, Skräck, Fantasy, Mysterium, 60-tal
Skådespelare Jack Nicholson, Boris Karloff, Sandra Knight, Dick Miller, Dorothy Neumann, Jonathan Haze

mahasarakam
2017-07-25
Mycket medelmåttig gammal rysare i historisk miljö. Intressant dock att se en ung Jack Nicholson (tyvärr dålig) möta legendariske Boris Karloff i en film av kultregissören Roger Corman.
dudson
2015-11-16
Mer än lovligt seg&sölig film bitvis. Det som väger upp filmen kvalité är ljussättningen och en ung Nicholson som jagar kjoltyg frenetiskt. Samt en butter Karloff som puttrar på. 2+
husberg
2015-11-14
Tämligen dysterblek stämning i denna drömskt Poetiska lightrysare av inspelningsplatssnyltaren Corman.
martineden
2015-06-21
[rek. 2] Ja, man kan knappast medge annat än att THE TERROR misslyckas på väldigt många plan, även om den är intressant rent filmhistoriskt. Trots ganska allvarliga misslyckanden så finns det ändå två positiva aspekter: 1) Scenografin och den gotiska känslan tycker jag är väldigt lyckad, även om detta går om intet genom det misslyckade manuset. 2) Boris Karloff är ALLTID bra och det är en fröjd att se! Kul också med filmens association till THE RAVEN, THE HAUNTED PALACE och senare TARGETS. Nicholson är inte helt färdig som skådis ännu här och dialogen blir ibland ganska humoristisk. Sådär. 2.
AlbinWesley
2014-11-02
Nää... Rörigt och alldeles för långsamt. Den var tråkig. Om än lite charmig. Men nä herr Corman här gjorde du mig besviken.
Henkepedia
2011-11-19
Jag ville se filmen för jag hoppades på att den skulle vara bättre men förstod inte riktigt handlingen i filmen. Men är där 6 olika regissörer där Corman bara tog 4 dagar på sig och de andra 9 månader så förstod man ju lite varför.. "Ju fler kockar desto sämre soppa" brukar det ju heta. De andra som regisserade var Francis Ford Coppola, Dennis Jakoc, Monte Hellman. Jack Nicholson och Jack Hill
jlam
2011-11-17
Fulaste specialeffekterna någonsin där på slutet?
StureStenhög
2011-11-17
Den här filmen känns roligare i teorin än vad den var i praktiken. Det är ju lite av e klassisk b-produktion där man har haft kulisser och skådespelare tillgängliga, och inget får ju gå till spillo så därför slängde man ihop ett manus på några dagar. Det märks verkligen. Det är en riktig nonsens-story som helt saknar logik, struktur och sammanhang, så man slutar ganska omgående att bry sig. Samtidigt är det tyvärr inte förrän i slutet som det flippar så pass mycket att det blir lite kul, innan dess är allt ganska segt. Att få se en ung Jack Nicholson och en avdankad Boris Karloff i samma film har väl ett värde i sig, men man kan inte direkt säga att Nicholson visar några tecken på att han är en blivande filmstjärna. Tvåan är av det svagare slaget
Lidl
2009-12-30
"Even Corman had to admit, with vast understatement, that "The Terror" is "somewhat confusing." If nothing else, it's a treat to watch the bemused Karloff and costar Nicholson fighting to keep straight faces." (http://www.salon.com/people/bc/2000/06/13/corman/index.html) Ingen hade tydligen någon som helst aning om vad plotlinen var egentligen, Corman ville mest krama ur mer film ur scenografin från The Raven. Det låter helt lysande oseriöst!
TonyMontana
2009-10-10
Filmens höjdpunkter består i nöjet av att se Nicholson i en tidig roll och slutscen i övrigt lämnar filmen inga bestående intryck. 2:a