2.5

The Thing

Antarktis: En exotisk kontinent av förbluffande skönhet. Den är också platsen för en liten, avlägsen forskningsstation där en banbrytande vetenskaplig upptäckt gjorts. När en främmande livsform grävs fram av en internationell forskargrupp övergår glädjen och spänningen dock snart till en kamp för överlevnad. "The Thing" fungerar som en prolog till John Carpenters klassiska film med samma namn från 1982.

Originaltitel The Thing
Regissör Matthijs van Heijningen Jr
Manus Eric Heisserer, Ronald D Moore
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Eric Christian Olsen, Mary Elizabeth Winstead, Joel Edgerton, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Jonathan Walker, Kim Bubbs, Stig Henrik Hoff, Ulrich Thomsen, Carsten Bjørnlund, Trond Espen Seim, Jørgen Langhelle, Jan Gunnar Røise, Kristofer Hivju
Betygsantal 1914

Skapad 2019-11-01 av DonCondios
-Forskare på en norsk bas i Antarktis hittar en utomjordisk varelse, nedfryst under markytan. När varelsen väl tinar inne i deras bas börjar den döda personerna en efter en, varpå den imiterar d...   Läs mer »

2020-09-20
Riktigt dålig film, som inte är någonting...
Ranma
2020-09-14
Helt klart över förväntan, enligt min mening. Har inte samma känsla som originalet såklart, men jag gillade den mycket och slutet binder ihop det snyggt. 3+
2018-04-12
Helt okej! Jag gillar verkligen samspelet mellan norrmännen och amerikanerna och den känslan av att faktiskt vara på en forskningsstation det ger. Men stationen är för stor och lyxig vilket sänker den känslan igen. Jag tycker inte filmen lyckas bygga upp stämning och även om monstret är grymt så känns det inte det minsta läskigt. En del dumma och ogenomtänkta beslut ger inte en känsla av panik och kaos utan mer av dumma karaktärer och lat manusförfattare. Men det är rätt underhållande rakt igenom och jag gillar Winstead i huvudrollen men mer än en mycket stark tvåa blir det inte.
asd
2018-01-12
Trots att det är en prequel så är det i princip samma film fast sämre på alla sätt.
Galivan
2017-02-27
En "dull" film, men den går att se.
RockSnack
2016-05-26
Karaktärerna är underutvecklade men skådespelarinsatserna solida. Datoreffekterna är underhållande att kolla på, men knappast läskiga och förstör all form av skräck som filmen hade kunnat inge. Monstren ser verkligen ut som om de kommer från ett datorspel. Den paranoida atmosfären från John Carpenters mästerverk är som bortflugen. Trots det är denna är inte helt dum, ändå. Det är en underhållande och typisk sci-fi-/actionfilm från 2011. Inget att ta seriöst, men en helt okej popcornrulle.
TasnuArakun
2015-12-11
Man har plockat så pass mycket från Carpenters film att det kändes mer som en remake än en prequel. Trots det (eller kanske på grund av det) var det en högst medioker film. Manuset var kasst och rollfigurerna platta och ointressanta. Den kvinnliga huvudpersonen står och rabblar självklarheter för att hjälpa publiken att hänga med i den förutsägbara handlingen och övriga personer beter sig som idioter eller skitstövlar. Det känns som att regissören och manusförfattarna helt missat vad det var som gjorde Carpenters film så bra. Plus dock för att man faktiskt valde att göra en prequel istället för en remake och att man använde sig av norska skådespelare (även om det slank med en dansk i högen).
fors1984
2015-09-08
Plus för kanon-orgie och norsktalande norrmän. Minus för att de glömt bort allt annat som fick Carpenters version att fungera så bra.
Mysharry
2015-08-30
Spännande, för en skräck-amatör. Men inte så bra.
Stan
2015-08-21
totalt meningslös remake som är mycket sämre i alla avseenden. Man var givetvis, som i alla andra dagens filmer, ha en kvinnlig hjälte. CGI-fest. Mystiken och paranoian är borta. Det är bara en alienfilm i mängden.