3.2

Tredje mordet

En försvarsadvokat måste ta ställning till ett mord. Frågan är vilken brottsrubriceringen skall vara för att undvika dödsstraff.

Originaltitel Sandome no satsujin
Alternativ titel The Third Murder, The 3rd Murder
Regissör Hirokazu Koreeda
Manus Hirokazu Koreeda
Genre Mysterium, Kriminalare, Drama, 2010-tal
Skådespelare Masaharu Fukuyama, Kôji Yakusho, Shinnosuke Mitsushima, Mikako Ichikawa, Izumi Matsuoka, Suzu Hirose, Yuki Saitô, Isao Hashizume, Hajime Inoue, Aju Makita, Kôtarô Yoshida

StureStenhög
2019-08-14
En lite annorlunda mordgåta där mysteriet nog framför allt får sägas ligga i vad den misstänkte egentligen har för agenda med den berättelse han hela tiden ändrar på. Hans samtal med advokaten utgör filmens intressantaste scener. Här ger också upphov till en del funderingar kring en advokats roll. Det är dessutom alltid intressant att få en inblick i olika länders rättssystem. Det känns dock som en film som nog gärna vill att publiken ska fundera vidare på den i efterhand, och det kan jag inte påstå att jag har gjort, så något större avtryck gjorde den väl ändå inte
Haenskii
2019-05-19
Snygg och välspelad fim. Tyvärr blir det i slutändan för mycket lösa trådar. Känns ibland mer som en filosofisk studie av livets mening än en mordgåta vilket drar ner betyget.
#54
2019-01-01
Den här filmen behöver bearbetas ett tag i mitt huvud, vilket är ett mycket gott betyg.
emilstjernholm
2018-12-12
Långsamt berättad och hårt stiliserad berättelse om sanning och lögn. En del bildkompositioner imponerar men det tar aldrig fart. Misumi saknar en djupare dimension för att det ska bli riktigt intressant.
mammene
2018-10-07
Här ger man sig verkligen tid till att klura fram och tillbaks och det finns mycket här att hämta, tyvärr var det en trött kväll för mig så betyget känns inte rättvist. Så det blir en trea så länge, kanske jag gör om titten något piggare.
goeran
2018-04-30
Hirokazu Koreedas kriminaldrama Tredje mordet (Sandome no satsujin) från 2017 tycker jag är väldigt tilltalande; och vilken kontrast mot dagens Hollywoodfilmer! Så skönt med detta lugna och stillsamma tempo (ingen action och inga biljakter); istället får man se hur rättssystemet och domstolsprocessen faktiskt fungerar. Bra skådespelare överlag men extraplus för Kōji Yakusho som den misstänkte mördaren och Suzu Hirose som den mördades dotter.
Jaganatha
2018-04-28
Välgjort, men också rätt statiskt drama om ett komplicerat rättsfall. Regissören Koreeda vill nog i mycket kritisera det japanska rättssystemet med sin film. Det gör han med långa scener som visar samtal mellan advokaterna och den åtalade. Väldigt bra spelat och inte helt ospännande, men efter detta så längtar jag efter att se något stendumt med biljakter och skottlossning till höger och vänster.