3.5

The Third Part of the Night

Filmen utspelar sig under andra världskriget i det ockuperade Polen. En mans fru och barn blir dödade av tyska soldater och han beslutar sig för att gå med i motståndsrörelsen.

Originaltitel Trzecia czesc nocy
Regissör Andrzej Zulawski
Manus Andrzej Zulawski, Miroslaw Zulawski
Genre Drama, Skräck, Thriller, 70-tal
Skådespelare Malgorzata Braunek, Leszek Teleszynski, Jan Nowicki, Jerzy Golinski, Anna Milewska, Michal Grudzinski, Marek Walczewski, Hanna Stankówna, Alicja Jachiewicz, Leszek Dlugosz, Halina Czengery, Janina Ordezanka, Jadwiga Halina Gallowa, Grazyna Barszczewska

LacombeLucien
2019-11-26
Det är menat att vara förvirrande och det är genialiskt. Tittaren blir som ett med karaktären och hans skymningstillstånds fantasier och terror. Som tittare blir man lika förvirrad som Michal är. Det är mardrömslikt, upprörande, existentiellt och filosofiskt, makabert, vackert, nihilistiskt och djupt psykologiskt, ren perfektion till filmkonst.
wasteoftime
2017-02-10
Nej, det här är då inte för mig. Den klarar sig med minsta möjliga mån ifrån att falla in I kategorin "dålig" mycket tack vare att hantverket håller så pass hög klass som det gör, men storyn engagerar mig inte, och alla hopp hit och dit hjälper inte. Det finns ju dock, som sagt, ett mått potential som ändå förmildrar omständigheterna. 0,9 på SH-skalan.
BrutusBeefcake
2017-02-06
Jag hängde inte helt med, huvudet var på annat håll många gånger och det svärtar ner lite. Men däremot fanns en tryckt stämning och spänning som låg tungt över en. Sånt gillas. (8+/15)
Dream
2016-08-12
Väldigt speciell och smått förvirrande filmkonst som blir obegriplig på sina ställen med allt osammanhängande svammel som drar ner betyget! Sen känns vissa grejer som t.ex. (Att dem hade löss på benen, för att få fram vaccin mot tyfus!) Ganska så bisarrt, visst polackerna har alltid varigt ett härdat folk, fast jag är säker på att man hittat på lite för att få manuset så psykologiskt som möjligt. Annars är det en helt okej historia där kamera arbetet med den rå krypande känslan är magnifik, vilket gjorde Zulawski till en uppskattad och kultförklarad regissör med tiden.
emilstjernholm
2016-03-19
Snyggt foto. Vissa scener var fantastiska, som jakten i inledningen, medan andra var mer mångbottnade och stundtals lite svåra att hänga med i.
pufred
2015-09-24
Film, klippning, skådespeleri, musik osv är förträffligt i Zulawskis debutlångfilm. (Varför står det 1970 här på ft och 1971 på imdb?). Spänningen hålls alltid uppe även om jag inte riktigt förstår allt- det ska väl vara någon allegorisk tolkning? Det är feberlikt och jag vet inte varför men jag tänkte på både "processen" och "Jacob's ladder" under filmen.
Lillaprinsen
2015-03-06
Om innehåll-filmer observeras och form-filmer snarare upplevs, så är Zulawskis bidrag till filmhistorien ett i denna eviga debatt övertygande argument för det senare. Här vill han framförallt ge kropp åt sin pappas upplevelser från andra världskriget, och här finns mycket riktigt inga andningspauser. De analytiska delarna blir därmed tillräckligt undertryckta för att åskådaren ska kunna se det den vill se, vilket ju är en win-win situation.
Slowdive2
2014-04-25
Upplevde att filmen var svårtillgänglig i dess många för mig okända referenser. Människorna i Lviv verkar ju ha nog med sin egen historia bortsett från att handlingen dessutom tycks insvept i nån slags töcken. Uppskattar dock den flummiga musiken på slutet - men är ännu mer nyfiken på historien som här har uttryckts mer konstnärligt. Kanske dags att börja läsa historia istället för att se på film.
2013-09-21
Fräsig snubbe, den där Zulawski. Inledningen är kanon, och flertalet av de mer dramatiska och "action-laddade" (om uttrycket ursäktas) scenerna är väldigt bra. Men helheten faller mig inte i smaken. Stora delar av filmen är bara tråkiga. Men russinen i kakan förhindrar underbetyg. (7-/15)
JimCarrey
2013-02-21
Dialogen är ok. Det är kul med de byråkratiska passningarna och människans schizofreni inför auktoritet, kärlek, vänskap och arbete. Paranoian under den här tidens politiska initiativ. Motiv som med olika tänkbara grader av medvetenhet är invävda i manuset. Men det når inte riktigt hela vägen fram, visionen är för spretig. Dessutom är regin långt ifrån tillräckligt tät. Men ja rolig film absolut