2.6

The Two Jakes

Privatdetektiven Jake Gittes är tillbaka i denna stämningsladdade uppföljare till Chinatown. Det är mycket som förändrats sedan vi såg Jake senast. Kriget har kommit och gått. Året är 1948 och Los Angeles kokar av optimism och snabba pengar. Men det finns en sak som inte har förändrats: "Nio gånger av tio kommer du att hitta sanningen om du följer pengarna". Det är detta spår han följer när ett rutinartat otrohetsfall förvandlas till mord, ett mord med anknytning till olja - och till Jakes eget förflutna.

Originaltitel The Two Jakes
Alternativ titel Chinatown 2
Regissör Jack Nicholson
Manus Robert Towne
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Jack Nicholson, Harvey Keitel, Meg Tilly, Madeleine Stowe, Eli Wallach, Rubén Blades, Frederic Forrest, David Keith, Richard Farnsworth, James Hong, Randi Ingerman, Tracey Walter, Joe Mantell, Perry Lopez, Rebecca Broussard

dudson
2019-01-21
Säkerligen Nicholsons dröm projekt. Visst en as läcker film visuellt! Med gryma insatser av Keitel & Jack. En enorm cool rulle måste sägas. Strulet är den är för lång och ibland rätt spretig. Märks att Jacks privata host host" sexuella- smak har glidigt in lol) "skämt" put your as in the weather!#) 2+
Ojhda
2014-04-21
Ja och nej, mycket som liknar Chinatown men svagare på många sätt. Jag är en riktig sucker för 40-tals PI i Los Angeles storys och liknande. Den hårdkokta stilen, och på det sättet är den grym! Miljöerna, känslan och musiken. Riktigt snyggt, svårt och förstå att den är gjord på 90-talet nästan, allt ser så himla bra ut. Handlingen är dock lite tafatt och filmen lite för lång.. Stabil trea blir det
ClintanTheKing
2014-02-26
Hygglig uppföljning på den högklassiga kriminalaren Chinatown. Man har trots 90-tal bibehållit de tjusiga 40-talsmiljöerna på ett utmärkt sett och det är lika spännande att se Jake glida runt i sin kärra här i staden och på landsbyggden. Sådär småmysigt spännande om jag säger så. Filmen är i samma spår som Chinatown med skillnaden att den här har komiska drag (trots att jag inte vill kalla den för komedikriminalare/dramakomedi) men för det mesta är det allvar och hemskheter som försigår. Nicholson med både regi och huvudroll gör vad han ska och det är ju jävligt sällan denna mannen gör en besviken med filmer han är involverade i. Harvey Keitel funkar helt okej och i övriga roller är Tilly och Stowe skapliga. På det stora en klart godkänd uppföljare.
Andreas_
2013-10-09
Nja säger jag om denna, inte någon alltför storslagen film av Jack Nicholson, men han gör en lysande rollprestation som Jake Gittes, privatdeckare i slutet av 40 talets L.A. Många fler bra skådisar i biroller, som t.ex Harvey Keitel, Madeleine Stowe och Meg Tilly, även Ruben Blades gör en minnesvärd roll, men filmen som helhet är inte särskilt spännande, och det är svårt att upprätthålla intresset. Sen kan en del av det bero på att mycket refererar tillbaka på första filmen om Nicholsons karaktär Jake Gittes, Chinatown, vilken jag tyvärr inte kommer ihåg särskilt bra längre, så ska man se denna så rekommenderar jag att se eller se om Chinatown först, för då kanske man förstår denna historia bättre och den blir kanske mer tilltagande och intressant. Men som film utan att ha Chinatown som ett färskt minne i bakhuvudet så blir betyget för denna film endast en svag 2:a
O´Reilly
2012-11-02
Säger som Solidus.
Solidus
2011-07-14
Ja, du Jack. Det här blev inte så bra. Det är inget fel på filmen som helhet, då skådespel och regi är på en godtagen nivå. Däremot så är handlingen ett ointressant sömnpiller och det känns som Jack Nicholson spelar en annan karaktär än just Jake Gittes. Ett godkänt hantverk.
Posuic
2010-09-16
Att se den här när man ligger hemma och sjuk och inte ha undertexter var inte så väldans bra... Tappade bort mig någorlunda mycket i slutet, överlag dock en helt okej film.
die_Kristina
2010-06-05
Jag hängde verkligen inte med i slutet av denna film (överlag var den svår att hänga med i). Detta drar ner betyget i en film som för övrigt har en del riktigt bra inslag (Jack Nicholson bidrar självklart till detta).
volvo_240
2009-07-03
en bra filmsom inte överraskar alltför mycket.
Redwood
2009-05-13
Inte alls lika bra som Chinatown, me å andra sidan finns det ingen film som är det.