3.2

The Two Popes

Året är 2012. Frustrerad av kyrkans vägval ber den argentinske kardinalen Bergoglio (Pryce) påve Benedikt XVI (Hopkins) att få lämna sin post. Påven väljer istället att kalla kardinalen till sig, väl medveten om att Bergoglio är en av hans mest skoningslösa kritiker. Nu påbörjas ett sällsamt samtal innanför Vatikanens väggar, präglat av skuldkänslor och förlåtelse, tradition och framåtskridande. Den inåtvände påven och kardinalen som ännu inte vet att han kommer att bli hans efterträdare söker tillsammans efter en gemensam väg som miljontals människor världen runt ska kunna följa. Under diskussionerna konfronteras dessa sinsemellan mycket olika män med sitt förflutna.

Originaltitel The Two Popes
Regissör Fernando Meirelles
Manus Anthony McCarten
Genre Drama, Komedi, Biografi
Skådespelare Jonathan Pryce, Anthony Hopkins, Juan Minujín, Sidney Cole, Thomas D Williams, Federico Torre, Pablo Trimarchi, Juan Miguel Arias, Lisandro Fiks

2020-05-02
Det är så mycket här som liksom inte lyckas fånga mig då jag inte tror på gud och tycker hela grejen med katolicism är absurd. Filmen tar upp en del av dess skandaler men jag tycker den gör det på för snällt sätt och jag får aldrig någon känsla av att det verkligen är så här det var eller att det är så här personerna är. En hel del intressanta saker som tas upp ändå och den är allmänt välgjord och välspelad, där jag tycker Pryce verkligen skiner. Men ganska tråkig och räcker inte till mer än en slät tvåa ändå.
PeterTheW
2020-03-16
Lättsam och oerhört välspelad om än aningen seg emellanåt.
Mysharry
2020-03-15
Ett fantastiskt drama mellan två gamla gubbar. Pryce och Hopkins dansar långsamt och utdraget, och det är vackert att se. Jag blir nästan religiös, inbiten ateist som jag är! Det Enda jag egentligen stör mig på, är att framförallt Bergoglio/Franciskus framställs som en sån rakt igenom god och fantastisk hedersknyffel. Filmen lyfter lite på locket kri g pedofili, nazism och medlöperi, men det blir aldrig kritiskt. Men gulligt, det blir det. En gullig film, helt enkelt. Och rolig, välspelad och engagerande.
HerrNenne
2020-02-04
Jag gillar att den är ganska lättsam, men det är klart att det nog egentligen blir för lättsamt när ämnet och bakgrunden är den skandalen som är. Knappast realistisk. Men, det jag mest ser i filmen är samtalen mellan de två männen, och det är oerhört bra. Kunde inte bry mig mindre om flashbacksen, hade gärna sett dom skippade, urtråkigt.
LadyFlanders
2020-02-01
Inte dålig, men ack då seg... Ser gärna mer av Pryce, angenäm bekantskap.
Björkman
2020-01-28
Välspelat av båda påvegestaltare, inte minst är det superbt att casta Pryce som Franciskus då de båda är lika till utseendet. Hela filmen hänger på samspelet mellan de två påvarna, i övrigt blir filmen lite för grund. Många skeenden hade kunnat berättas om djupare. Det var lite för många saker som bara skrapades på där man som tittare förväntades känna till bakgrunden (skandaler under Benedictus tid framför allt). Sammantaget en helt okej feel-good-film.
hsimpson
2020-01-14
Nja, lite för lång och lite för obalanserad för att nå några högre höjder. Och ställ kameran på ett stativ och låt bli alla close-ups, för sjutton! Hopkins är dock fantastisk.
mazquara
2020-01-07
nu blev man sugen på pizza
mammene
2020-01-06
Kan två skröpliga gamla gubbar vara något att följa i två timmar, mer än väl måste jag tillstå och allra helst om det utförs av två underbara skådespelare. Många intressanta och fördjupande samtal fick vi till livs och inbjudas i en miljö som inte hör till vardags. Tillbaka blickar bjöds det på och syndernas bekännelser. Visst var det gjort i en glättig ton, men man förstod ändå allvaret utan att djupdyka i smutsen. Det här gillade jag skarpt, så en stark trea tycker jag nog den är värd.
Rabbinen
2020-01-05
Filmens stora behållning är utan tvekan Hopkins och Pryce som de två påvarna. Blev förvånad över den lättsamma tonen , vilket gjorde filmen till en något grund historia. Samtidigt som jag gick ut från salongen med ett leende på läpparna. Ett spännande premiss som man kunde ha gjort mer med!