3.6

The Unbelievable Truth

Josh är precis frigiven från fängelset där han avtjänade ett straff för mord. Han återvänder till staden där mordet begicks för att leva vidare, och får jobb som bilmekaniker hos fadern till bästa vänninnan till kvinnan han påstås ha mördat.

Originaltitel The Unbelievable Truth
Regissör Hal Hartley
Manus Hal Hartley
Genre Drama, Komedi, 80-tal
Skådespelare Robert John Burke, Edie Falco, Adrienne Shelly, Gary Sauer, Matt Malloy, Chris Cooke, Julia McNeal, Katherine Mayfield, David Healy

Skapad 2019-11-28 av cleonn
Josh har suttit i fängelse för ett mord som ingen verkar veta ifall han begick eller inte. Alla i staden, där mordet begicks, har olika versioner av vad som hände och hur många som han mördade. ...   Läs mer »

andmoreagain
2016-08-22
Skön, lite seg ton i detta indie-drama som förlösande nog inte gjorde mig uttråkad eller irriterad....helt enkelt överraskande bra. Jag gillade musiken också.
Ful_fisk
2015-11-04
Väldigt lustig och kufisk independent-film. Ingen egentlig komedi, men ändå väldigt rolig emellanåt. Färgstarka och rätt dråpliga karaktärer som gör det hela svårt att inte tycka om. Soundtracket var egentligen filmens största brist, den fungerade verkligen inte. Resten gillade jag. Stark trea, och jag känner direkt att jag vill se mer av den här gott lovande Hal Hartley.
jingoo
2015-09-12
Mer fokuserad än Simple Men och jag gillar det! Riktigt härlig stämning och man sugs in i de underbara dialogerna. Typiskt Hal Hartley så känns allt väldigt teatraliskt, cyniskt, överdrivet och konstruerat, men på något sätt blir det väldigt känslofyllt ändå. Och ibland skapas sköna kontraster, som när Pearl och Audrey ger sig av från festen tillsammans på en cykel och de skrattar och pratar men man får inte höra vad de säger.
AlbinWesley
2014-03-02
Mitt emellan John Hughes och Witt Stillman + Richard Linklater både i tid och ton, därmed givetvis väldigt bra. Roligt, i viss mån tänkvärt och ganska underbart räcker väl till en svag fyra i alla fall.
#54
2014-01-19
Lite oslipad emellanåt kanske, men riktigt bra.
Darn
2013-08-10
Typisk amerikansk independentfilm i sin stil och era - dvs bra, så klart! Flera underfundiga scener, repliker och en handling som även slår an på ett känslomässigt plan. Poise!
Sznax
2012-07-05
Jag blev positivt överraskad, för det här är egentligen en film med alldeles för många ingredienser som jag har svårt för. Karaktärerna är lite för dåliga, regin ofta stabbig och humorn långt ifrån något som kan kallas humor. Men dialogen är riktigt kvick och vass och manuset håller ett högt tempo (ibland går det dock lite för fort), det gör att filmen aldrig tappar fart. Mot slutet så tar de positiva aspekterna över mer och mer. Betyg 6.0
Agent_Cooper
2012-02-27
Underbara dialoger! Eller som en vän till mig sa: Dialogerna är teatraliska och krystade, men på det BRA sättet!! Och dessutom kan Hartley skapa kvinnliga karaktärer som nästan ingen annan kan! Jag har bara sett denna och Trust men jag älskar verkligen båda.
Ninonette
2011-10-04
Underbar!!

2011-09-22
Hartleys bästa av de jag sett.