3.8

The Union

En kritisk och granskande dokumentär som tar upp både de medicinska och rekreativa fördelarna med cannabis och lagstiftningen kring plantan. Borde marijuana vara lagligt och gör lagen mer ont än nytta, är frågor som tas upp. Scorgie intervjuar odlare, poliser, kriminologer, läkare, forskare, politiker och pop-ikoner för att finna ett svar.

Originaltitel The Union: The Business Behind Getting High
Regissör Brett Harvey
Manus Brett Harvey, Adam Scorgie
Genre 2000-tal, Dokumentär
Skådespelare Adam Scorgie (röst)

Qhunden
2014-12-08
Stundtals lite larvig och långdragen, precis som cannabisfrälsta brukar bli när dom predikar på någon efterfest. Inte desto mindre en rätt intressant och välarbetad film som fungerar bra som motvikt till den extremt skeva bild en vanlig svensson har av drogen. "You can't sustain a lie like that forever." - hoppas gubben har rätt! #420 #Blaze It
Ima_Tree
2012-09-16
Vinklad som sagt, men det som sägs är ändå viktigt att belysa. Speciellt med tanke på industrihampan.
blafa
2012-06-06
Partisk men än intressant och välgjord. Mer är den inte.
patsyfreeway
2011-09-26
mer partisk propaganda inklämt på 104 min är svårt att hitta. Jösses..
annihilat0r
2011-09-17
"The Union" vandrar tydligt genom den historiska bakgrunden till cannabis. Äkta förklaringar dyker upp och reder ut möjliga frågetecken. En välgjord dokumentär för alla ovetande. På gott och ont, naturligtvis.
syltkatt
2010-12-30
en femma for the cause, men visst som det kommenterats kunde den varit bredare och tagit upp nackdelarna och nån intervju med nån som är emot användandet. satans svårt att hitta nån som är vettig och emot dock, alla vill ju demonisera gräs till vilket pris som helst verkar det som. overall så är det sjukt att det är som det är idag. sen att vi är så sämst på att tillåta industriell hampa är ju bara helt absurt, var väl inte många år sen det blev tillåtet i sverige heller. hehu
ludwigpersson
2010-11-27
Väldigt intressant och omfattande dokumentär som får en att fråga hur folk kan vara så dumma ibland. Visst är den lite vinklad, men det är ju inte alls mycket. Den kunde, som sagt innan, omfattat lite mer av de negativa aspekterna med det hela, men å andra sidan så skulle det nog bli som i vetenskapens värld, dvs att de inte hittade något konkret. Det är en svår fråga att behandla då de som är för marijuana i princip alltid endast pratar om det positiva, medan de som är emot endast pratar om nackdelarna. Tänk om vi faktiskt kunde få ha en seriös debatt om detta område, med expertutlåtanden? Utan Maria Larsson dvs.
fnskl
2010-11-20
Bra dokumentär, inga nyheter för mig direkt men alltid bra med vatten på sin kvarn. Måste dock säga att den är väldigt väldigt långt och stundtals väldigt repetitiv.
Hugas
2010-09-28
förstår fortfarande inte varför världen behandlar marijuana som hitler. en film av den här sorten måste vara en aning vinklad för att budskapet ska nå fram. en tabubelagd och åsidosatt debatt som borde tas upp i dagsljuset även inom svensk politik. marijuana, och den fantastiska potential som den faktiskt har, har mobbats tillräckligt.
bonifacio
2010-08-15
Intressant, lite för vinklad och kunde varit bredare. Sevärd.