3.5

The United States of Leland

Leland Fitzgerald är som tonåringar är mest. Tills han knivhugger en autistisk pojke till döds. Leland skickas till en ungdomsvårdsanstalt där en av lärarna försöker hjälpa tonåringen att ta reda på varför han agerade som han gjorde. Till en början är lärarens skäl för att hjälpa Leland själviska - han vill nämligen profitera på händelsen genom en bok. Allt eftersom han lär känna den unge mannen börjar han dock att inse att han är inne på helt fel livsspår.

Originaltitel The United States of Leland
Regissör Matthew Ryan Hoge
Manus Matthew Ryan Hoge
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Kevin Spacey, Don Cheadle, Lena Olin, Chris Klein, Sherilyn Fenn, Martin Donovan (II), Kerry Washington, Michelle Williams, Ann Magnuson, Jena Malone, Ryan Gosling, Michael Peña, Ryan Malgarini, Michael Welch, Matt Malloy, Wesley Jonathan, Troy Winbush
Betygsantal 2061

2017-11-07
Alldeles för seg för sitt eget bästa. Men annars är den helt okej.

2017-08-07
Outhärdligt tråkig film.
supermancover
2017-08-07
Blir aldrig engagerad. Hade kanske för höga förväntningar, för är inte alls impad.
Murvel48
2016-10-18
Lite väl fragmentariskt klippt. Det var svårt att hålla reda på vad som var då och nu. Svag trea - men Goosling var bra,
annihilat0r
2016-02-26
"The United States of Leland" är en filosofisk film som behandlar olika aspekter av vad som är rätt och fel här i livet. Trevligt att se Don Cheadle, Ryan Gosling och Kevin Spacey samvara, vilka alla lyckas förmedla stabila tolkningar. Något vaggande, men kvalitativ.
oapelmo
2015-04-26
Twisten i slutet väger inte upp för rätt osympatiska karktärer och långsamt tempo. Svag trea
2014-11-15
Redan efter det första ordet faller man in i den välskrivna berättelse. Filmens styrka är också skådespelarna som bländar mig med sin skicklighet. Många har sagt det innan men Ryan Gosling var redan här är en av de mest talangfulla unga skådisarna. Hans rollkaraktär påminner om Donnie Darko. 3+
Ostranenie
2014-09-09
Insikterna sitter helt klart på plats. Så jag glider förbi och ger fan i min beskärda del godtycklig kritik som - i mitt fall onekligen med högre intrabedömarreliabilitet än normalskribenten - ändå aldrig hade gjort filmen rättvisa. Bästa på länge nu.
herrpadda
2014-07-16
Det här var faktiskt en väldigt trevlig film! Jag gillade sättet filmen berättades på och var bra rakt igenom. Ryan Gosling gjorde en väldigt bra insats och jag diggade hans karaktär. En film som rekommenderas!
Canaletes
2014-05-04
Besvikelse helt enkelt. Segt, massa prat och händer i princip ingenting som gör den spännande eller sticker ut förutom på slutet. Rörande ibland som ger en tankeställare i livet om man är lite känslosam. Handligen var intressant och kunde ha gjorts mycket bättre. Skådespel var helt okej. 4.5/10.