2.9

The Vast of Night

Det är 1950-tal i New Mexico, när en DJ och en växeloperatör upptäcker en mystisk ljudfrekvens som kan förändra deras småstad och framtid för alltid.

Originaltitel The Vast of Night
Regissör Andrew Patterson
Manus James Montague, Craig W Sanger
Genre Thriller, Science Fiction, Fantasy, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Sierra McCormick, Jake Horowitz, Gail Cronauer, Cheyenne Barton, Gregory Peyton, Mallorie Rodak, Mollie Milligan, Ingrid Fease, Brandon Stewart, Kirk Griffith, Nika Sage McKenna, Brett Brock, Pam Dougherty, Lynn Blackburn, Richard Jackson, James Mayberry, Grant James, Gordon Fox, John Gindling, Chamblee Ferguson, LA Young, Bruce Davis (röst), Nicolette Doke (röst), Libby Villari (röst), Brianna Beasley (röst)

2021-01-09
Här var det verkligen inget som funkade. Enerverande karaktärer, utdragen men innehållslös handling, total avsaknad av stämning, och hela vintage-grejen blir bara kalkonkrystad. (3/15)
amam
2020-11-24
Svag trea. Jag gillar uppbyggnaden och skådisarna gör ett bra jobb. Sen vet jag inte riktigt var den tar vägen nånstans i andra och tredje akten. Men helt klart ganska mysig.
myslas
2020-10-04
Jag gillar dialogen men det händer inte särskilt mycket. Svag trea.
2020-08-14
Inledningen och första 45 eller så är verkligen helt jävla fantastiska. Karaktärerna och staden känns så levande, stämningen byggs upp så starkt med oerhört små medel. Kameraarbetet är magnifikt och skådespeleriet naturligt. Sen tycker jag det blir lite riktningslöst allt eftersom och ett par onödiga småsaker här och där. Slutet och upplösningen är väl liksom typ bra, men det lever liksom inte alls upp till stämning och känsla som fanns där tidigare. Men även mot slutet så bjuder den på ett par otroligt snygga och starka scener, trean är stark och filmen får dessutom ett par guldstjärnor i kanten. Minst sagt stark debut, det här är filmskapare jag ska hålla ögonen på!
Engravadlax
2020-08-13
Inte speciellt förtjust i vintage-tv-övergångarna som bara känns som att de bryter fjärde väggen. Känns i övrigt som en halv film, som uppbyggnad till scifiskräck, men utan någon skräck. Ledmotivet är irriterande likt allegretto från Beethovens 7:a.
egoman
2020-07-22
Imponerande fotografi och produktionsdesign. Handlingen känns forcerad och ologisk, men med bitvis inspirerad dialog, levererad med förvånansvärd övertygelse i väldigt långa tagningar. Dock ofta med ett högt tempo och onaturlig energi som känns påtvingat i ett försök att skapa artificiell drama.
Asmorod
2020-07-16
Så jävla tråkig.
Harkaiden
2020-07-10
Det känns verkligen att detta är en debutfilm för regissören. Jag gillar premissen väldigt mycket och de långa tagningarna sätter skådisarna på prov. Dock så känns det samtidigt som att berättelsen inte får blomma ut ordentligt och blir lite av ett "jaha" på slutet. Scenerna där bilden mörknar till svart eller byter till en tv-skärm á la 50-talet av till synes ingen anledning var bara distraherande, vilket påverkade tempot. Hantverket är riktigt bra, men storyn tunn.
Julius
2020-06-13
Lite skön på något sätt, men för utdraget. Tappar intresse innan klimax.