2.6

The Vigil

En man som vakar över en avliden medlem i hans tidigare ortodoxa församling blir under natten trakasserad av en ond entitet.

Originaltitel The Vigil
Regissör Keith Thomas
Manus Keith Thomas
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Dave Davis, Menashe Lustig, Malky Goldman, Lynn Cohen, Fred Melamed, Ronald Cohen, Nati Rabinowitz, Moshe Lobel, Lea Kalisch, Efraim Miller, Rob Tunstall, Spencer Zender

2023-10-14
Mörk rysare som kretsar kring judisk mytologi. Börjar starkt och otäckt, men planar tyvärr ut i småtrist effektsökeri
ZoIX
2022-10-18
Tempot är föredömligt. Kan till och med se att ytterligare speltid hade varit till fördel för filmen vilket är oerhört sällsynt idag. Pendlar mellan tre och fyra.
amam
2022-05-08
En intressant liten skräckis som ger en inblick i en subkultur man inte direkt ser i skräckisar speciellt ofta. Välspelad och bra stämning.
JD
2022-04-22
Inom en mycket stram och effektiv ram, storymässigt och estetiskt, blandar och ger denna film kanske utan att övertyga i alla delar. Men som helhet ändå en originell, spännande och bitvis genuint obehaglig gestaltning av mänsklig vånda. Den judiska kontexten gör på något sätt också våndan och skräcken mer konkret och verklig.