The Voice of Merrill

En ung kvinnlig utpresserska hittas död i sin lägenhet och polisen har åtskilliga misstänkta att granska. De tre huvudmisstänkta är flickans arbetsgivare (en bokförläggare med ekonomiska problem), en uppåtsträvande ung författare och en äldre och etablerad författare och teaterman med hjärtproblem som lever i ett kärlekslöst äktenskap med sin betydligt yngre hustru Alycia. Samma dag som mordet äger rum träffar Alycia den unge författaren ute på en restaurang och blir blixtförälskad i honom; hon vill därför till varje pris säkerställa att han gör succé som författare (även om det sker på makens bekostnad).

Originaltitel The Voice of Merrill
Alternativ titel Murder Will Out
Regissör John Gilling
Manus John Gilling
Genre 50-tal, Mysterium
Skådespelare Valerie Hobson, Edward Underdown, James Robertson Justice, Henry Kendall, Garry Marsh, Sam Kydd, Ian Fleming, Johnnie Schofield, Daniel Wherry, Daphne Newton

goeran
2012-02-16
John Gillings The Voice of Merrill från 1952 är en underhållande brittisk deckare; en film som ger god förströelse men däremot kanske inga bestående minnen. Filmen lever högt på Valerie Hobson i rollen som den hänsynslösa Alycia och James Robertson Justice (”a man bigger than life”) i rollen som hennes make Jonathan. Däremot tycker jag att den tredje huvudrollsinnehavaren, Edward Underdown som Hugh, är ganska blek.