3.1

The Walk

Historien om den franska lindansaren Philippe Petits försök att gå mellan World Trade Centers tvillingtorn 1974.

Originaltitel The Walk
Regissör Robert Zemeckis
Manus Robert Zemeckis, Christopher Browne
Genre Äventyr, Biografi, Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Joseph Gordon-Levitt, Charlotte Le Bon, Ben Kingsley, Clément Sibony, César Domboy, James Badge Dale, Ben Schwartz, Benedict Samuel, Steve Valentine, Mark Camacho, Vittorio Rossi, Sergio Di Zio, Daniel Harroch, Jason Deline, Kent McQuaid, Stuart Fink

RustyFilm
2019-11-10
Om jag inte visste om Philippe Petits självbiografi och dokumentären ”Man on wire” skulle jag nog inte kunna tro på att detta är något som verkligen hänt, helt otroligt fantastisk är det. Fantastiskt är också Robert Zemeckis filmatisering av den spektakulära lindansen mellan tvillingtornen i New York (de då 1974 nybyggda ”World Trade Center”). Den datorstödda fiktionen är otroligt snygg och det är skarpa och distinkta bilder vi får se. Det är mer den tekniska kvalitén än själva handlingen som bidrar till det höga betyget. Svindlande!
Inigo
2019-06-29
Eftersom det är en återberättande historia så vet man att han kommer klara det. Trotts det sitter man som spänd igenom varje scen över hela filmen, som visar karaktärerna nära kanten/på linan. Inte upplevt höjdskräck via film tidigare. Nu gjorde jag det, så den biten lyckas filmen väldigt bra med.
DYV
2019-02-09
Vacklar mellan att ge en stark 3:a eller svag 4:a. JGL gör det bra, men har man sett dokumentären så är verklighetens Philippe Petit än mer utåtriktad med sin karisma och intensiva närvaro. Birollerna förefaller ganska platta, men då Petit är väldigt grandios så är det nästan ifrånkomligt att karaktärerna framställs som de gör, om man har dokumentären i bakhuvet. Visst kan filmen tyckas ha lite väl mycket "Hollywood" dramaturgi där tajmingen ofta är lite väl perfekt, men på det hela är det en medryckande charmig historia om att hitta vägar att förverkliga sina drömmar.
GroundhogDave
2018-05-15
Herrejävlar! Tyckte dokumentären var superb å trodde denna skulle vara skit, men icke. Nervkittlande på gränsen till outhärdligt för oss höjdrädda.
92axha10
2018-02-25
Man blir ju häpen när man inser att detta faktiskt hände. Vild blandning av genrer som resulterar i en underhållande film.
Murvel48
2017-10-08
Man kan verkligen undra om alla meningslösa komplikationer a la typiskt Hollywood hade något med verkligheten att göra. Filmen hade blivit bättre utan dem.
Krantzylvania
2017-09-21
Småtrevlig film men jag förstår inte varför någon i hans gäng ska bry sig om hans själviska uppdrag, en snubbe riskerar till och med livet för ingenting. Synd för filmskaparna att både "walk the line" och "the wire" var upptaget.
2017-08-18
Att föredra är att rätt och slätt hoppa över de första åttio minuterna, vilka inte innehåller en enda intressant sekund. Det enda man missar är en barnslig, övertydlig och småtramsig longör. Och vad promenaden anbelangar; visst har den några hisnande ögonblick, men man kan nog faktiskt även skippa den med. (4+/15)
smillans
2017-07-30
Grymt bra!
Christofer
2017-04-18
Jag hade ingen koll alls på att det här var en spelfilm mer än en ren dokumentär, dessutom med JGL, en av mina absoluta favoriter. Det enda som saknades tror jag var att se den i 3D på stor duk istället för en sju år gammal plasma via streaming på adsl-uppkoppling som inte tillät full upplösning.