2.9

The Wave

En historielärare får frågan om hur nazismen kunde dra med sig så många tyskar under 30-talet och står svarslös. Men så beslutar han sig för att göra ett experiment med sina elever och startar på skolan en rörelse kallad "The Wave". Fler och fler ansluter sig och gränsen mellan experiment och verklighet blir allt svårare att dra ... Baserad på en verklig händelse.

Originaltitel The Wave
Regissör Alexander Grasshoff
Manus Johnny Dawkins
Genre Drama, Familjefilm, 80-tal, Kortfilm
Skådespelare Bruce Davison, Lori Lethin, John Putch, Johnny Doran, Larry Keith, Teri Ralston, Wesley Pfenning, Jamie Rose, Marc Copage, Frank Lloyd, Matthew Dunn, Robert DeLapp, Danny Marmolejo, Michael Pasternak

norenorama
2019-04-19
Är "ksen26" en trasig AI eller? Fattar inte ett ord av vad som skrevs. Kommer ihåg att jag såg denna i skolan, minns att den var lågbudget men ger en bra insikt i hur lätt vi människor vill passa in och vara en del av något stort och hur farligt det kan vara. Ser man en film som denna när man växer upp så har man avsevärt mycket större chans att se och känna igen galenskaper hos ledare. Tycker alla borde se denna i skolan, även om filmen kanske var kasst gjord så är den utmärkt som discussionsstartare. Jag har vart fall växt upp som en person som absolut inte vill vara ett svagt får som vallas av någon galning, och är mycket uppmärksam på hur ledare runt om i världen med helt sjuka tankar får folk med sig.
2017-10-28
ksen26
2015-07-18
Får ge er tillbaka - ni "skol-ungdomar" och ni lätt-manipulativa människor ! Nyttigt för er att se en film om hur det kan vara, ..... att det visst går att få till människor än den dagen i dag, att handla annorlunda......med extrema åsikter, när man inte vågar stå för egna sådana !!! Ta till tron på dig själv......och stå för det i alla lägen.....För.....Nyttig att se i skolan som ett exempel på hur vi ska våga att ta till vara på egna beslut...... Kram K.......
TheHorrorfan
2013-01-05
Var tvungen att se den här i skolan. Förstår inte vad grejen är med att man måste se sådan skit jämt.
smekaren
2012-11-19
Tror jag såg denna tre gånger i skolan under högstadiet/gymnasiet. Såg även en dokumentär på ämnet för ett tag sen. Då var det nån tjej som satte upp affischer med budskap från den påhittade motorganisationen "The Breakers" (som i vågbrytare) i protest mot att alla gick med. Minns inte om detta förekommer i The Wave.
IsaSand
2012-10-16
Man får ha i åtanke att die welle kom ut nästan 30 år senare.
snyltare
2012-10-13
Spännande innehåll men som många redan kommenterat är den rätt töntig också. Rätt in i konfirmationsundervisningen, liksom.
Rhofpheh
2012-07-07
En bra gestaltning av detta genialiska experiment. Synd bara att de har slängt in klyschiga karaktärsutvecklingar och att nästan alla är usla skådisar.
Virrpanna
2011-11-30
Såg denna film när jag gick i skolan, tyckte den vart sådär, läskigt att man faktiskt kan få människor att göra vad som helst. Men jag tycker att "Die Welle" är så mycket bättre!

2011-09-23
Ok version, men inte mycket mer.